به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ارتباط موثر

نکات مربوط به روانشناسی ارتباط مؤثر

ارتباط مؤثر، فرآیند تبادل ایده‌ها، افکار، نظرات، دانش و داده‌ها است به‌طوری‌که پیام با وضوح و هدف، دریافت و درک شود. وقتی به‌طور مؤثر ارتباط برقرار می‌کنیم، هم فرستنده و هم گیرنده احساس رضایت می‌کنند.

فرآیند ارتباط مؤثر در روانشناسی، ایجاد و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها، اطلاعات، دیدگاه‌ها، حقایق، احساسات از یک مکان، فرد یا گروه به مکان، فرد یا گروه دیگر است.

ارتباط به اشکال مختلفی ازجمله کلامی و غیرکلامی، نوشتاری، دیداری و شنیداری رخ می‌دهد. ممکن است شخصاً، در اینترنت (در انجمن‌ها، رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها)، از طریق تلفن (از طریق برنامه‌ها، تماس‌ها و ویدیو) یا از طریق پست رخ دهد.

انواع ارتباطات در روانشناسی چیست؟

چهار سبک ارتباطی اصلی وجود دارد: قاطعانه، پرخاشگرانه، منفعلانه و منفعل- تهاجمی. شما باید سعی کنید درگیری نداشته باشید، بلکه ارتباط خود را به‌آرامی انجام دهید، حتی اگر نظرات باهم مطابقت نداشته باشند. در طول ارتباط، شما باید احساس آرامش و راحتی کنید.

ارتباط موثر

آیا روانشناسی بر اثربخشی ارتباطات تأثیر می‌گذارد؟

عوامل روانشناسی شناختی مانند درک نادرست، فیلتر کردن، بی‌اعتمادی، احساسات ناخوشایند و وضعیت روحی افراد می‌تواند روند ارتباط را به خطر بیندازد. شما باید ارزش خود و همکار را درک کنید. اگر بتوانید به دیدگاه او در مورد زندگی احترام بگذارید، به‌راحتی به درک متقابل خواهید رسید.

 

با دریافت « مشاوره روانشناسی و مشاوره ارتباط موثر» از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

چگونه مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنیم؟

ارتباط، مانند هر مهارت دیگری، مهارتی است که می‌توانید با تمرین، آن را بهبود ببخشید. به چند راه برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود اشاره می کنیم:

1. مخاطبان خود را در نظر بگیرید.

با چه کسی در ارتباط هستید؟ اطمینان حاصل کنید که از مخاطبان خودآگاه هستید. کسانی که قصد دارید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید ممکن است باکسانی که واقعاً پیام‌های شمارا دریافت می‌کنند متفاوت باشند. شناخت مخاطبان خود می‌تواند کلید انتقال پیام‌های مناسب به‌طور مؤثر باشد. سن، نژاد، قومیت، جنسیت، وضعیت تأهل، درآمد، سطح تحصیلات، دانش موضوعی و تجربه حرفه‌ای آن‌ها می‌تواند بر نحوه دریافت پیام شما تأثیر بگذارد.

برای مثال، اگر در حال تبلیغ یک رستوران فست فود هستید، ممکن است بخواهید پیام خود را به مخاطبانی برسانید که احتمالاً گرسنه هستند. این می‌تواند یک بیلبورد در کنار یک بزرگراه شلوغ باشد که یک چیزبرگر غول‌پیکر را نشان می‌دهد و به رانندگان اطلاع می‌دهد که نزدیک‌ترین مکان فقط دو مایل دورتر است.

یا فرض کنید در مورد نامزدی خود به خانواده خود می‌گویید. ممکن است بعد از برگزاری یک گردهمایی جشن بگیرید، عکس‌های نامزدی را در یک چت گروهی برای آن‌ها بفرستید، دو هفته بعد در شام آن‌ها را غافلگیر کنید یا در رسانه‌های اجتماعی پست کنید. شکل ارتباطی انتخابی شما به پویایی خانواده شما بستگی دارد.

2. تمرین خوب گوش دادن

خوب گوش دادن، تمرینی است که در یک تبادل ارتباطی، تمام توجه شمارا جلب می‌کند.

برخی از فن‌ها عبارت‌اند از توجه به زبان بدن، دادن نشانه‌های کلامی تشویق‌کننده، پرسیدن سؤال و تمرین عدم قضاوت. قبل از اجرای ارتباط خود، حتماً مخاطبان خود را در نظر بگیرید و گوش دادن فعال را تمرین کنید تا به قلب نیازها و خواسته‌های آن‌ها برسید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید ارتباطات خود را به‌عنوان یک مشاور، مددکار اجتماعی، بازاریاب، استاد، همکار یا دوست بهبود بخشید.

چند نمونه گوش دادن

  • در زمینه بازاریابی، برای جمع‌آوری داده‌های مصرف‌کننده در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، به گوش دادن اجتماعی بپردازید.
  • اگر شما یک استاد هستید، ممکن است از برگه‌های بازخورد پایان‌ترم استفاده کنید و با برگزاری جلسات انفرادی در ساعات اداری به نیازهای دانشجویان خود عمل کنید. به همین ترتیب، دانشجویان شما ممکن است تصمیم بگیرند که پس از سخنرانی شما در بحث شرکت کنند یا حداقل با دقت بنشینند و سؤال بپرسند.
  • رهبر گروه هستید، می‌توانید پیام‌هایی را از هم‌گروهی‌های خود بخوانید، ببینید که آن‌ها از حجم کار ناامید شده‌اند و با تنظیم مجدد اولویت‌ها برای چند هفته آینده پاسخ دهید

ممکن است شما با فرزندتان در مورد اتمام تکالیفش اختلاف داشته باشید، اما اگر با دید بازتر در او کنکاش کنید، ممکن است اعتراف کند که معلمش نظر دلسردکننده‌ای داشته است که باعث بی‌انگیزگی او شده است.

ارتباط موثر

3. پیام خود را تا حد امکان واضح بیان کنید.

هنگامی‌که مخاطبان خود را با موفقیت شناسایی کردید و به نیات، نیازها و خواسته‌های آن‌ها گوش دادید، ممکن است چیزی برای برقراری ارتباط مؤثر داشته باشید. همچنین باید یاد بگیرید که با احساسات خود کار کنید تا بتوانید آرام بمانید و اطلاعات را به‌درستی منتقل کنید. سعی کنید فاصله خود را بسته به میزان آشنایی با فرد حفظ کنید. از مرزهای شخصی عبور نکنید تا ارتباط فقط باعث ایجاد احساسات خوشایند شود.

4. از رسانه یا پلتفرم مناسب استفاده کنید.

استفاده از رسانه یا بستر مناسب برای برقراری ارتباط موثر بسیار مفید است. ارتباط مؤثر مستلزم این است که در نظر داشته باشید که آیا نیاز به ملاقات حضوری دارید یا زوم کافی است. آیا پیام شما به‌اندازه کافی معمولی است که از WhatsApp استفاده کنید یا یک ایمیل رسمی کارآمدتر و کامل‌تر است؟ اگر با یکی از دوستانتان تماس دارید، ترجیح می‌دهید با تلفن صحبت کنید یا از طریق نامه‌های قدیمی؟ هر چیزی که انتخاب می‌کنید باید شهودی و مناسب برای شما و موقعیت فعلی شما باشد.

استفاده از زبان بدن برای برقراری ارتباط موثر

ارتباط موثر

در حالی که ممکن است فکر کنیم که ارتباطات به سادگی کلماتی است که می گوییم پیام هستند، اما این واقعیت نیست. حقیقت این است که پیام ما به مراتب بیشتر از کلمات ماست. کلمات به تنهایی کافی نیستند بخشی از آنچه پیام را کامل می کند، زبان بدن ما است. و اگر مردم بتوانند ما را ببینند (چهره به چهره، در Facetime یا با استفاده از وب کم)، زبان بدن ما بر پیام ما تأثیر می گذارد.

 

حتما بخوانید: نکات مربوط به روانشناسی ارتباط مؤثر

 

1. ارتباط چشمی برقرار کن.

در حالی که برخی از تفاوت های فرهنگی در اینجا وجود دارد، ما با چشمان خود ارتباط برقرار می کنیم. وقتی تماس چشمی برقرار می کنیم، به آنچه می گوییم ایمان ایجاد می کنیم و به طرف مقابل اعتماد می کنیم. شاید چشمان ما دریچه ای به روح ما باشد، اما قطعا راهی برای ایجاد یک رابطه و ارائه ارتباط شفاف است.

2. آینه باش.

احساسات و افکار ما در زبان بدن ما آشکار می شود (که نکته این مقاله است). اگر می خواهید با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید، زبان بدن آنها را بازتاب دهید. هدف، تقلید یا تمسخر کسی نیست، بلکه نشان دادن همدلی از طریق زبان بدن شما است. این باید ظریف باشد و نیاز به تمرین دارد، اما می تواند به دریافت آسان پیام های شما توسط دیگران کمک کند.

3. با انرژی قدم بزنید.

تصور کنید که برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید. آنها با یک راه رفتن آهسته به سمت شما می آیند و به سمت شما حرکت می کنند. حالا همین وضعیت را با فردی که با هدف و انرژی راه می‌رود تصور کنید. ما در مورد دوی سرعت صحبت نمی‌کنیم، بلکه با یک پیاده‌روی هدفمند صحبت می‌کنیم. نحوه راه رفتن ما پیامی در مورد اعتماد به نفس و اعتبار و همچنین جذابیت ارسال می کند.

4. اجازه دهید مردم دستان شما را ببینند.

همه ما از دستان خود برای برقراری ارتباط استفاده می کنیم. وقتی مردم نمی توانند دست های ما را ببینند، از خود می پرسند که آیا چیزی را پنهان می کنیم، آیا عصبی هستیم، و شاید خیلی چیزهای دیگر. دستان شما بخشی از کارنامه ارتباطی شما هستند. بنابراین از آنها استفاده کنید و از هر گونه نکته منفی که ممکن است از پنهان کردن آنها از دیگران ناشی شود، اجتناب کنید.

5.از زبان بدن تشویق کننده استفاده کنید.

همانطور که قبلاً گفته شد تماس چشمی و تکان دادن سر برای نشان دادن اینکه درک می کنید و یا موافق هستید بسیار مهم  است. وقتی کسی این کار را انجام می‌دهد، به شدت با شما ارتباط موثر برقرار می‌کند. در رابطه با آینه‌سازی بالا، این ایده استفاده از حرکات و ژست‌های بدن است تا به افرادی نشان دهیم که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم و می‌خواهیم به آنها گوش دهیم و از آنها یاد بگیریم.

 

پیشنهاد مطالعه: کتاب رایگان زبان بدن: چگونه افكار ديگران را بخوانيم

 

6. آهسته تر رفتار کنید.

برخی از ما در برقراری ارتباط عجله داریم. برای برقراری ارتباط موثر سرعت گفتار خود را کاهش دهید، حرکات خود را کاهش دهید. در حالی که مقداری سرعت انرژی را منتقل می کند، خط باریکی وجود دارد که ما از آن عبور می کنیم که زبان بدن ما را به نشان دادن اضطراب، عصبی بودن یا حتی عدم صداقت سوق می دهد. یک نفس عمیق بکشید و کمی سرعت خود را کم کنید.

ارتباط موثر

دست دادن

هنگام دست دادن، مشخص می شود که شما چه شخصیتی دارید. با درست دست دادن، اعتبار و اعتماد به نفس را به دیگران منتقل خواهید کرد.

 

این مهارت را حتما بیاموزید: دوره آموزشی اصول زبان بدن و کاربرد در مذاکرات و ارتباطات

 

و اما کلام آخر …

در حالی که همه ما می‌توانیم روی این موارد کار کنیم، تشخیص دهیم که گیرنده پیام ما قاضی است. درک آن‌ها از زبان بدن ما بر آن روز حاکم است. با این حال، وقتی ایده‌های بالا را به کار می‌گیریم، احتمال مثبت بودن درک آنها را افزایش می‌دهیم و از ارتباطات و روابط بهتر پشتیبانی می‌کنیم.

اهمیت ارتباط مؤثر در روانشناسی واضح است: نحوه صحبت شما می‌تواند شمارا بسازد یا شکست دهد. در واقع، یک علم کامل به بهبود ارتباطات چهره به چهره اختصاص داده‌ شده است و نشان می‌دهد که ارتباطات ناقص منبع اصلی پریشانی و نابودی رابطه است. روانشناسی شناختی می‌تواند به شما کمک کند تا بینشی در مورد نحوه عملکرد ارتباطات انسانی به دست آورید و به شما در بهبود تعاملات خود با دیگران کمک کند.

لیلا سلوکی
لیلا سلوکی
من یک مدرس و مترجم زبان انگلیسی هستم و تا این لحظه میلیاردها ثانیه تلاش کردم تا به هدفم نزدیک شوم و این داستان همچنان ادامه دارد ...
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما
اعتماد به نفس

اهمیت اعتماد به نفس در زندگى

خیلى از ما انسان ها از خود واقعى مان دور مى شویم طورى که همه ى تلاش مان براى کسب رضایت اطرافیان است ، جز خودمان !
حتى خیلى از ما انسان ها مى ترسیم در آیینه براى چند دقیقه هم شده به خودمان نگاه کنیم
این حجم از نارضایتى به خاطر نداشتن اعتماد به نفس است .

ادامه مطلب »

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور