به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
هوبریس

14 علامت سندروم هوبریس

 سندروم هوبریس ( غرور شدید) اولین بار توسط سیاستمدار سابق دیوید اوون و روان‌پزشک جاناتان دیویدسون توصیف شد. بیماری غرور شدید ( بیماری دیکتاتورها) با قدرت بیش از حد همراه است و علائم معمولاً زمانی کاهش می‌یابد که فرد دیگر آن قدرت را در اختیار نداشته باشد.

افرادی که از بیماری دیکتاتورها رنج می‌برند زمانی که خود را در موقعیت‌های رهبری می‌یابند، شخصیت خود را تغییر می‌دهند. این می‌تواند در تجارت، سیاست یا هر زمینه دیگری که سلسله‌ مراتب وجود دارد اتفاق بیفتد.

14 علامت سندروم هوبریس چیست؟

خود دیوید اوون و روان‌پزشک جاناتان دیویدسون علائم اصلی سندرم غرور را که در افرادی که قدرت را در دست داشتند، جمع‌آوری کردند که برخی از آن‌ها در اختلالات شخصیت ضداجتماعی، تاریخی و خودشیفته مشترک است:

  • سندروم هوبریسگرایش به خودشیفتگی

نشان دادن توانایی‌های خود و جستجوی شکوه شخصی است.

  • اعتماد به‌ نفس اغراق‌آمیز با احساس قدرت مطلق

این افراد بر این باورند که هر کاری را می‌دانند و می‌توانند انجام دهند، احساس می‌کنند فوق‌العاده خاص هستند و خواستار درمان مطلوب هستند.

 

حتما بخوانید: اهمیت اعتماد به نفس در زندگى

 

  • اعتماد بیش‌ ازحد به قضاوت خود و تحقیر نظرات

عقاید و معیارهای دیگران که هرگز در حد استانداردهای آن‌ها نیست. آن‌ها از گفت‌وگو امتناع می‌کنند زیرا تنها دیدگاه‌های معتبر دیدگاه خودشان است و تمایل دارند اطراف خود را با افرادی احاطه کنند که جرات مخالفت با آن‌ها را ندارند.

  • اقداماتی برای تجلیل از خود و تمجید یا بهبود وجهه خود

اغلب در ابهت قرار می‌گیرد.

  • نگرانی اغراق‌آمیز در ارائه تصویر به دیگران

به‌طوری‌که تمایل دارند در تمایل خود برای نشان دادن منحصربه‌فرد و خاص بودن، دچار حالت عجیب‌ و غریب شوند.

  • صحبت درباره امور جاری به شیوه‌ای مسیحی و متعالی

هر دستاورد کوچکی را به دلیلی انکارناپذیر بر عظمت آن‌ها تبدیل کنید. درواقع آن‌ها معمولاً افرادی هستند که زیاد ژست می‌گیرند و صدای خود را برای نشان دادن قدرت خود بلند می‌کنند.

  • همذات پنداری بیش‌ از حد با کشور

دولت و یا سازمان، به‌طوری‌که «جزئی از آن» نباشند، بلکه «آن هستند». آن‌ها حتی به این باور می‌رسند که خود ملت یا نهادها در خدمت آن‌ها هستند و غالباً از کارکردهای جایگاهی که دارند پیشی می‌گیرند، زیرا معتقدند غیرقابل جایگزینی هستند.

  • تمایل به بی‌قراری

تکانشگری و بی‌پروایی که به‌طور مستمر در رفتارشان نمایان می‌شود، به‌طوری‌که دچار حملات مکرر خشم می‌شوند یا زمانی که احساس می‌کنند نفس خود در معرض تهدید قرار می‌گیرد، واکنش تدافعی نشان می‌دهند.

  • صحبت در مورد خود به‌صورت سوم شخص و استفاده از شکل سلطنتی “ما”

توسل به کلمات و عبارات مفصل در گفتار خود که باعث می‌شود آن‌ها تحصیل‌کرده و باهوش‌تر به نظر برسند.

  • اعتقاد مطلق به منصفانه بودن و مناسب بودن پیشنهاد‌های آن‌ها با نادیده گرفتن هزینه‌های آن‌ها

آن‌ها اغلب به ذهن باز خود می‌بالند، اما جزئیات و حروف ظریف را نادیده می‌گیرند و درعین‌حال اقدامات خود را باهدفی که دنبال می‌کنند توجیه می‌کنند، که همیشه درست خواهد بود.

  • اعتقاد به پاسخگو نبودن در برابر افراد دیگر یا جامعه

فقط در برابر دادگاه‌های بالاتر مانند تاریخ یا خداوند پاسخگو هستند، بنابراین به انتقاد و تذکر دیگران توجهی ندارند.

  • اطمینان از تبرئه شد

انگیزه‌های برتر آن‌ها را که فانی‌های عادی نمی‌توانند درک کنند یا در آن سهیم باشند را درک خواهد کرد.

  • از دست دادن تماس با واقعیت

زیرا به‌تدریج خود را از محیط خود جدا می‌کنند. این افراد شروع به زندگی در دنیایی می‌کنند که در ذهن خودساخته‌اند و اطرافیانشان که جرات مخالفت با آن‌ها را ندارند تائید شده است.

  • بی‌کفایتی هوبرستیکی ناشی از اعتماد به‌ نفس مفرط

عدم توجه به جزئیات و قطع ارتباط با دنیا. این افراد با دست بالا بردن توانایی‌های خود، بستن خود به روی نظرات دیگران و رفتار تکانشی، می‌توانند تصمیمات بسیار بی‌محور و خطرناکی هم برای خود و هم برای دیگران بگیرند.

اوون و دیویدسون اشاره کردند که برای تشخیص سندروم هوبریس، یک فرد باید حداقل سه مورد از 14 علامت ذکرشده را داشته باشد.

بااین‌حال، حقیقت این است که غرور شدید تنها به سیاستمداران مربوط نمی شود، بلکه می‌تواند هر فردی را که در هر زمینه‌ای از فعالیت‌های انسانی، از امور مالی گرفته تا ورزش، دین، آموزش و یا حتی پزشکی قدرت دارد، تحت تأثیر قرار دهد.

بدیهی است که هر چه آن شخص قدرت بیشتری داشته باشد و اقتدار بیشتری اعمال کند، احتمال ابتلا به این اختلال که با تکبر مشخص می‌شود بیشتر است. همچنین دیده‌شده است که صفات خودشیفتگی شانس ابتلا به بیماری غرور شدید را افزایش می‌دهد.

 

این مهارت را حتما بیاموزید: دوره آموزشی اعتمادبنفس و عزت‌نفس

 

چگونه سندروم هوبریس بر رهبری شما تأثیر می‌گذارد

اقتصاد جهانی پویای امروزی رهبرانی را با وظیفه چالش‌برانگیز هدایت سازمان‌های خود به سمت موفقیت مواجه کرده است. استرس ناشی از افزایش رقابت، مدیریت منابع و تولید درآمد نشان می‌دهد که رهبران یکی از چالش برانگیزترین مشاغل، در بازار رادارند.

رهبرانی که برای دوره‌های طولانی به موفقیت‌های عظیمی دست‌یافته‌اند، اغلب قربانی غرور یا اعتماد بیش‌ از حد می‌شوند.

ما می‌توانیم سندروم هوبریس ( بیماری دیکتاتورها) را در رهبران به اشکال مختلف ببینیم. آن‌ها:

  • وقتی همه‌چیز بد پیش می‌رود دیگران را سرزنش کنید،
  • کارمندان خود را خرد مدیریت کنند و فکر کنند هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند کار را بهتر از آن‌ها انجام دهد،
  • بازخورد را نادیده بگیرید و وقتی یک کارمند مخالف است، توهین کنید، و
  • ارزش‌ها و اخلاق سازمان را نادیده بگیرید، با این فرض که در مورد آن‌ها صدق نمی‌کند.

 

با دریافت « مشاوره روانشناسی و سلامت » از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

این رفتارها می‌تواند در بین مدیران سطوح اجرایی بسیار مخرب باشد که موقعیت آن‌ها می‌تواند آن‌ها را به قضاوت‌های بی‌پروا سوق دهد که می‌تواند کل سازمان را تحت تأثیر قرار دهد.

سندروم هوبریس

3 ‌راه برای غلبه بر غرور شدید

1. شفافیت و بازخورد سازنده را تشویق کنید

هر شرکتی باید چشم‌انداز روشنی داشته باشد و اهداف خود را بداند. به‌این‌ترتیب، رهبران به‌راحتی می‌توانند خود را با اعضای گروه در مورد آنچه می‌خواهند به دست آورند، هماهنگ کنند.

علاوه بر تعیین هدف و بررسی عملکرد، رهبران باید از گروه بازخورد بخواهند که چه‌کاری می‌توانند برای بهبود انجام دهند و چه‌کارهایی باید انجام ندهند.

برخی از شرکت‌ها برای کارکنان خود محیطی را ترویج می‌کنند که در آن ابزاری برای تماس با مدیریت سطح بالا دارند. آن‌ها می‌توانند برای مدیران عامل خود ایمیل بنویسند تا در مورد نقاط دردناک سازمان صحبت کنند و در مورد سبک مدیریت بازخورد ارائه کنند.

2. فرهنگ ضد غرور را تشویق کنید که گشاده‌رویی و فروتنی را ترویج می‌کند

کارکنان را تشویق کنید که به تنوع و نظرات دیگران احترام بگذارند. از اختلاف‌زمانی که به‌طور سازنده انجام شود استقبال کنید. گشودگی سازمان نسبت به ایده‌های جدید را برای کارکنان خود بیان کنید تا آن‌ها متوجه شوند که صدای آن‌ها نیز اهمیت دارد.

برای ایجاد یک فضای کاری باز، محیطی ایجاد کنید که در آن هر کارمند تشویق شود تا ریسک‌های حساب‌شده را بپذیرد و از اشتباهات خود درس بگیرد. پذیرش خطرات تضمین می‌کند که گروه شما هرگز از ارائه ایده‌های جدید یا بحث در مورد فرصت‌های رشد نمی‌ترسد.

3. تشویق به تنوع در اتاق هیئت‌مدیره

اگرچه ممکن است منطقی به نظر برسد که افراد همفکر در هیئت‌ مدیره برای حمایت کامل خود از مدیرعامل شرکت کنند، اما این برای استقلال هیئت‌مدیره اثر معکوس دارد و می‌تواند غرور را ترویج کند.

بیش از کالیبر اعضای هیئت‌ مدیره یا گروه اجرایی، تنوع هیئت‌مدیره از رهبرانی با نقش‌ها، جنسیت‌ها و دیدگاه‌های مختلف ناشی می‌شود که به کنترل غرور کمک می‌کند. همچنین تضمین می‌کند که صدای همه در سازمان به‌طور دقیق نشان داده می‌شود.

اعتماد به‌ نفس رهبران برای الهام بخشیدن و رهبری کارکنان با استعداد، بسیار مهم است. با این‌ حال، اعتماد بیش‌ از حد، نادیده گرفتن بازخورد، و اجازه ندادن به مخالفت سازنده باعث تحریف تصمیم‌گیری می‌شود.

 

و اما کلام آخر …

شرح سندروم هوبریس ممکن است قبل از ورود به طبقه‌بندی‌های روان‌پزشکی شناخته‌شده نیاز به اصلاح بیشتری داشته باشد. توصیه او به پزشکانی که از افراد در مناصب قدرت مراقبت می‌کنند، باعث بحث‌وجدل در میان متخصصان و کسانی خواهد شد که معتقدند زندگی خصوصی نباید متعلق به مردم باشد. با این‌ وجود، او بحث مفیدی را در این زمینه آغاز کرده است، ازجمله پیشنهادی برای تقسیم مسئولیت بین پزشک شخصی بیمار و پزشک دومی که بیماری فرد را به نفع عموم تفسیر کند.

 

منابع: psychology-spot – exploringyourmindajobthingcambridge

لیلا سلوکی
لیلا سلوکی
من یک مدرس و مترجم زبان انگلیسی هستم و تا این لحظه میلیاردها ثانیه تلاش کردم تا به هدفم نزدیک شوم و این داستان همچنان ادامه دارد ...
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما
اعتماد به نفس

اهمیت اعتماد به نفس در زندگى

خیلى از ما انسان ها از خود واقعى مان دور مى شویم طورى که همه ى تلاش مان براى کسب رضایت اطرافیان است ، جز خودمان !
حتى خیلى از ما انسان ها مى ترسیم در آیینه براى چند دقیقه هم شده به خودمان نگاه کنیم
این حجم از نارضایتى به خاطر نداشتن اعتماد به نفس است .

ادامه مطلب »
روانشناسی فروش

20 اصل روانشناسی فروش

استفاده از تکنیک‌های روانشناسی فروش، موضوع جذابی است. دانش و راهکارهای ارائه شده در این زمینه می‌تواند در هر صنعتی برای فروشندگان مفید واقع شود.

ادامه مطلب »

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور