به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
فسخ قرارداد

فسخ قرارداد و نکات کلیدی مرتبط با آن

فسخ قرارداد به معنای پایان دادن به قرارداد قبل از اجرای کامل آن، توسط طرفین است. به‌عبارت‌دیگر قبل از اینکه طرفین کلیه تعهدات مربوطه خود را که در قرارداد مقررشده است انجام دهند، وظیفه آن‌ها برای انجام این تعهدات از بین می‌رود.

شروط فسخ قرارداد، که به‌عنوان بندهای جدایی نیز شناخته می‌شوند، به طرفین اجازه می‌دهند به دلیل ابطال زودهنگام و متقابل، توافق را بدون نقض قرارداد باطل کنند. طرفین می‌توانند با اجازه دادن به ایجاد بند فسخ به دلیلی که قبلاً توافق شده است از اختلاف جلوگیری کنند.

فسخ قرارداد

فسخ مناسب

گاهی اوقات شرایطی را مشخص می‌شود که تحت آن ممکن است یک‌طرف در نقض اساسی یا شرایطی باشد که تحت آن‌ ممکن است برای راحتی کار، اقدام به فسخ قرارداد کند. ارسال اطلاعیه و تکمیل صحیح سایر الزامات رویه‌ای لازم برای ابطال آن، تحت شرایط قرارداد باید دقیقاً دنبال شود. در غیر این صورت، ممکن است این کار مجاز نباشد، بنابراین یک فسخ نادرست است.

فسخ نادرست

درصورتی‌که یکی از طرفین، قرارداد را بدون داشتن توجیهی بر اساس اصول کلی حقوقی و یا بر اساس مفاد قرارداد، باطل کند، به آن فسخ قرارداد نادرست گفته می‌شود. فسخ نادرست، نفی قرارداد است، بنابراین به‌ خودی‌ خود نقض مادی قرارداد است.

درصورت فسخ اشتباه قرارداد

اگر بی دلیل و به اشتباه قرارداد ابطال کنید، طرف مقابل می تواند علیه شما ادعایی داشته باشد.

ارزش آن را دارد که قبل از فسخ قرارداد، زمانی که طرف مقابل نقض جزئی انجام می‌دهد، در نظر گرفته شود. در بیشتر موارد، برای فسخ قرارداد، نقض باید اساسی باشد. اگر این‌طور نیست، نمی‌توانید قرارداد را به‌طور قانونی باطل کنید.

 

حتما بخوانید: قرارداد کار و پاسخ به سؤالات متداول در این حوزه (قسمت دوم)

 

چگونه از فسخ جلوگیری کنیم؟

فسخ قرارداد می‌تواند برای طرفین پیچیده و خسته‌کننده باشد، به‌ویژه زمانی که هر دو طرف چیزهای متفاوتی می‌خواهند. خیلی بهتر است که از همان ابتدا قراردادهای قوی‌تری ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که تعهدات خود را به‌درستی مدیریت می‌کنید.

اما مدیریت قراردادها برای کسب‌ و کارهایی که به‌سرعت در حال رشد هستند سخت است. در واقع، آن‌ها اغلب با مشکلات مشابهی روبرو می‌شوند:

عدم وجود سیستم ثبت قراردادها

بسیاری از کسب‌ و کارها رویکردی ساختاریافته برای ذخیره‌سازی قرارداد ندارند، که یافتن و ارجاع به قراردادهای موجود پس از امضا را دشوار می‌کند.

عدم مشاهده قراردادها

اکثر قراردادها به‌صورت اسناد ثابت ساخته می‌شوند که جستجوی آن‌ها را دشوار می‌کند. این بدان معناست که گروه‌های حقوقی و تجاری تعهدات قراردادی خود را نمی‌دانند و درنتیجه نمی‌توانند بر رعایت قرارداد نظارت کنند. که امکان فسخ قرارداد در این موارد بیشتر است.

تنظیم ضعیف قراردادها

گروه‌های تجاری اغلب برای پیش‌نویس قراردادها بدون هیچ‌گونه حفاظتی به حال خود رها می‌شوند. این می‌تواند برای قرارداد خطر ایجاد کند و منجر به شرایط نامطلوب گردد.

فسخ راه‌حلی برای نقض قرارداد است

هنگامی‌که طرف متخلف قرارداد را نقض می‌کند، طرف بی‌گناه ممکن است هیچ قصدی برای مطالبه خسارت، عملکرد خاص یا هیچ‌یک از راه‌حل‌های دیگر نداشته باشد. در اینصورت هیچ اجبار یا الزام قانونی برای شکایت برای جبران خسارت وجود ندارد.

فسخ قرارداد

 

حتما بخوانید: تنظیم قراردادهای ضروری و حمایت مشاور حقوقی کسب‌ و کار از آن

خسارات مربوط به فسخ

اگر فسخ قرارداد انجام شود، تمامی طرفین از تعهدات قراردادی باقی‌مانده خود رها خواهند شد.

اگر فسخ درنتیجه نقض شدید بوده باشد، ممکن است طرف متخلف نیاز به ارائه راه‌حل‌های معینی برای فسخ و نقض به‌طرف مقابل داشته باشد. این می‌تواند شامل هر چیزی از خسارت گرفته تا دستورات قانونی باشد.

پس از فسخ، طرفین قرارداد هیچ تعهدی در آینده در قبال یکدیگر ندارند. با این‌ حال، ممکن است یک یا هر دو طرف در قبال نقض شرایط قرارداد قبل از فسخ، مسئول باشند. شرایط قرارداد همچنین ممکن است تعیین کند که پس از فسخ چه اتفاقی می‌افتد.

در صورت عدم وجود زبانی در قرارداد که بیان می‌کند در صورت فسخ قرارداد چه اتفاقی می‌افتد، طرفین این اختیار رادارند که برای هرگونه تخلف از راه‌حل قانونی استفاده کنند. در صورت نقض قرارداد چندین راه‌حل قانونی وجود دارد.

خسارات پولی

خسارت جبرانی به‌منظور قرار دادن طرف بی‌گناه در موقعیتی که در صورت اجرای قرارداد در آن قرار می‌گرفت، تعلق می‌گیرد.

معمولاً این به معنای اعطای مبلغی به‌طرف بی‌گناه است که به آن‌ها “منافع معامله” را می‌دهد یا به آن‌ها اجازه می‌دهد برای همان خدمات با شخص دیگری توافق کنند. خسارات تنبیهی در فسخ قرارداد ممکن است برای مجازات طرف متخلف اعطا شود، اما بسیار کمتر رایج است.

استرداد

طرف بی‌گناه را در موقعیتی قرار دهند که قبل از انعقاد قرارداد در آن قرار داشتند. دادگاه به آن‌طرفی که قرارداد را نقض کرده است، دستور می‌دهد آنچه قبل از نقض به دست آورده است را به‌طرف دیگر بازگرداند.

به‌عنوان‌مثال، مشتری برای ساخت تخت با یک نجار قرارداد می‌بندد. پس‌ از اینکه نجار تخت را ساخت، مشتری از پرداخت خودداری می‌کند و قرارداد را زیر پا می‌گذارد. استرداد مستلزم آن است که هنگام فسخ قرارداد مشتری تخت را برگرداند.

عملکرد خاص

اگر درصورت فسخ قرارداد، خسارات مالی برای جبران خسارت طرف بی‌گناه کافی نباشد، دادگاه ممکن است اجرای خاصی را دستور دهد. طرف متخلف ملزم خواهد بود به تعهدات خود تحت قرارداد عمل کند یا با اتهامات دادگاه مواجه شود.

عملکرد خاص به‌ندرت برای نقض قرارداد اعطا می‌شود، مگر اینکه موضوع قرارداد به‌قدری نادر یا منحصربه‌فرد باشد که هیچ مقدار خسارت جبرانی نمی‌تواند طرف بی‌گناه را در موقعیتی قرار دهد که در صورت عدم نقض قرارداد در آن قرار می‌گرفت.

چه زمانی می‌توان فسخ قرارداد کرد؟

طرفین به دلایل متعددی می‌توانند به‌طور قانونی توافق خود را فسخ کنند:

  • عدم امکان اجرا، درصورتی‌که انجام تعهدات برای یک یا هر دو طرف غیرممکن باشد.
  • تقلب، اگر قرارداد تحت شرایطی شکل‌گرفته باشد که تقلب، یا اشتباه رخ‌داده باشد.
  • غیرقانونی بودن،  “غیرقانونی ” به این معنی است که قرارداد به‌طور قانونی قابل‌اجرا نیست و می‌توان آن را باطل کرد.

 

با دریافت « مشاوره حقوقی کسب و کار و قراردادها » از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

و اما کلام آخر…

همچنین یک مشاور باتجربه می‌تواند به شما در تنظیم قرارداد کمک کند. هرگونه اختلافی که در طول اجرای کار ایجاد می‌شود را حل کند و اگر درگیر دعوای حقوقی ناشی از فسخ قرارداد هستید، شمارا در دادگاه نمایندگی کند.

فسخ گامی جدی است و در صورت امکان باید از آن اجتناب کرد. بااین‌حال، مواقعی وجود دارد که مناسب است، مانند زمانی که شرایط یا قانون، اجازه فسخ را می‌دهد و همچنین بهترین راه برای کاهش خسارت خواهد بود. در این شرایط، قرارداد باید با احتیاط و با مشاوره حقوقی خوب فسخ شود.

 

منابع: hjlawfirmlegalmatch

لیلا سلوکی
لیلا سلوکی
من یک مدرس و مترجم زبان انگلیسی هستم و تا این لحظه میلیاردها ثانیه تلاش کردم تا به هدفم نزدیک شوم و این داستان همچنان ادامه دارد ...
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور