به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بازاریابی

چگونه یک برنامه بازاریابی برای سال 1402 بنویسیم؟

تهیه یک برنامه بازاریابی مستلزم جمع‌آوری اطلاعات مختلف از منابع مختلف است. برای تنظیم درست یک برنامه بازاریابی، باید درک خوبی از آنچه شرکت شما انجام می‌دهد و آنچه که نشان می‌دهد داشته باشید.

شما باید اهداف شرکت خود و اینکه یک عملیات بازاریابی موفق برای شما چگونه به نظر می‌رسد را درک کنید. بهتر است قبل از شروع نوشتن، برنامه‌های خود را تنظیم کنید، به‌ خصوص اگر برای یک شرکت بزرگ کار می‌کنید.

برنامه بازاریابی چیست؟

برنامه بازاریابی سندی است که به یک شرکت اجازه می‌دهد تا استراتژی بازاریابی خود را برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و اجرا کند. اغلب به‌عنوان نقشه راه استراتژیک محسوب می شود. این برنامه به همه افراد شرکت اجازه می‌دهد تا به‌وضوح درک کنند که بازاریابی شرکت چگونه انجام می‌شود.

یک برنامه بازاریابی ممکن است بخشی از یک طرح تجاری کلی باشد. برنامه بازاریابی طرحی است که تلاش‌های بازاریابی کلی شرکت را مشخص می‌کند.

برنامه بازاریابی از دو نقطه می‌تواند عمل کند: استراتژی و تاکتیک.

استراتژی بازاریابی مستحکم، پایه و اساس یک برنامه بازاریابی مدون است. درحالی‌که یک برنامه بازاریابی شامل فهرستی از اقدامات است.

بهترین برنامه‌های بازاریابی یک چارچوب زمانی محدود دارند، که این مدت‌زمان بسته به اهداف شرکت می‌تواند متفاوت باشد.

برنامه بازاریابی

انواع برنامه های بازاریابی

پلن بازاریابی در هر شرکتی متفاوت است. انواع مختلفی از برنامه‌های بازاریابی وجود دارد و فرمت‌های مختلفی را می‌توانید دنبال کنید. هنگامی‌که برای اولین بار یک برنامه بازاریابی را تنظیم می‌کنید، ممکن است شامل همه طرح‌های زیر باشد.

تا زمانی که شرکت در حال فعالیت است، باید به‌روزرسانی برنامه بازاریابی خود را ادامه دهید. با این ‌حال، برخی از عناصر طرح، ممکن است در طول زمان تغییر چندانی نکنند. در اینجا به 5 نوع از رایج‌ترین طرح‌های بازاریابی اشاره شده است:

  • برنامه بازاریابی راه‌ اندازی محصول جدید:

این برنامه راهنمای شما برای به حداکثر رساندن تبلیغات پیرامون راه‌اندازی خواهد بود.

  •  پلن بازاریابی رسانه‌های اجتماعی:

این برنامه همه چیزهایی را که می‌خواهید از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود به دست آورید، همچنین نحوه برنامه‌ریزی  انجام آن را پوشش می‌دهد. این امر مستلزم تحقیقات بازار در مورد مخاطبان هدف شما است.

  • برنامه بازاریابی پولی:

در این طرح شما نحوه برنامه‌ریزی بودجه بازاریابی خود را مشخص می‌کنید.

  •  برنامه بازاریابی محتوا:

این برنامه نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید را پوشش می‌دهد. در مورد افرادی که این محتوا را می‌سازند، چه زمانی آن را می‌سازند و کجا قرار است به اشتراک گذاشته شود.

  •  برنامه بازاریابی سه‌ماهه یا سالانه:

این‌ برنامه شامل همه موارد فوق می‌شود، اما صرفاً بر روی کاری که در طول دوره زمانی برنامه انجام خواهید داد، تمرکز می‌کند.

 

با دریافت « مشاوره فروش و بازاریابی » از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

تفاوت بین استراتژی بازاریابی و مارکتینگ پلن

اغلب برنامه‌ بازاریابی و استراتژی‌ بازاریابی با هم اشتباه گرفته می شوند. در این بخش قصد داریم در مورد تفاوت این دو سند بازاریابی و اینکه چرا کسب‌ و کارهای موفق هر دو را می‌سازند، صحبت کنیم.

برنامه بازاریابی

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی شما باید یک سند اساسی باشد که می‌توانید با هر عملیات تبلیغاتی جدید به آن باز گردید. این سند باید حاوی راهنمای برند شما و ارزش‌های آن باشد. همچنین حجم بالایی از تحقیقات بازار در مورد مخاطبان هدف شما را داشته باشد. نشان دهد که آن‌ها چگونه خرید می‌کنند و از کدام رسانه‌های اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنند.

برخی از افراد با هر عملیات تبلیغاتی، استراتژی بازاریابی جدیدی ایجاد می‌کنند. ممکن است لازم باشد این کار را در مراحل اولیه کسب و کار خود انجام دهید. با این‌ حال، باید سعی کنید سندی ایجاد کنید که در هر عملیات تقریباً بدون تغییر باقی بماند.

برنامه بازاریابی در مقابل استراتژی بازاریابی

قبل از اینکه مارکتینگ پلن خود را تهیه کنید، باید استراتژی بازار خود را تعیین کنید. استراتژی بازاریابی شما شامل یک چشم‌انداز خواهد بود. شما برنامه بازاریابی خود برای نشان دادن اینکه چگونه آن چشم‌انداز را به واقعیت تبدیل خواهید کرد، ایجاد می کنید.

برنامه بازاریابی باید شامل تاریخ، مهلت و بودجه باشد. برای هر عملیات تبلیغاتی که انجام می‌دهید باید یک برنامه بازاریابی جدید ایجاد کنید. در پایان هر عملیات تبلیغاتی، یادداشت‌ برداری کنید که چه چیزی انجام و چه چیزی انجام‌نشده است، سپس اسناد را تنظیم کنید. انجام این کار باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما در آینده خواهد شد. ما معتقدیم که هر کسب‌ و کاری باید هم برنامه بازاریابی و هم استراتژی بازاریابی داشته باشد.

 

این مهارت را حتما بیاموزید : دوره آموزشی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری

 

مراحل نوشتن یک پلن بازاریابی در سال 2023

هنگامی‌ که در حال نوشتن برنامه بازاریابی خود هستید، حفظ بازار هدف خود از ابتدای فرآیند در ذهنتان مفید خواهد بود.

 1. تعیین اهداف و مقاصد

  • در حال حاضر وضعیت بازاریابی شما چگونه است؟
  •  اهداف بلندمدت شرکت شما چیست؟
  • چگونه می‌توانید از بازاریابی برای کمک به شرکت در دستیابی به این اهداف استفاده کنید؟

برای هر کسب‌ و کاری اهداف متفاوت و مشخصی وجود دارد. درحالی‌که برخی از کسب‌ و کارها هدف توسعه درآمد خود را دارند، برخی دیگر بر روی مواردی مانند پایگاه بازار آن متمرکز هستند.

اهداف شما نتایجی هستند که می‌خواهید از عملیات بازاریابی خود به دست آورید. به‌عنوان مثال، هدف اصلی شما می‌تواند این باشد: «تسلط بر بازار محلی خود چنین و چنان تا X سال». و در آخر، هنگام ایجاد یک هدف، به شما توصیه می‌شود از S.M.A.R.T استفاده کنید. (خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقع‌بینانه و زمان خاص) ویژگی‌های که بتوانید به هدف خود برسید.

اگرچه ممکن است اهداف متفاوت باشد، اما راه‌های دستیابی به آن یکسان است. با این اطمینان که برنامه شما دارای یک چشم‌انداز روشن، یک تحلیل SWOT و از اهداف S.M.A.R.T استفاده می‌کند.

بیانیه چشم‌انداز ساده است زیرا ازنظر فنی فقط اهداف بلندمدتی را که برای کسب‌ و کار خود می‌خواهید در بر می‌گیرد. اما به خاطر داشته باشید که بیانیه چشم‌انداز برای موفقیت مارکتینگ پلن شما مهم است، زیرا توانایی هدایت کسب‌ و کار شما را در جهتی دقیق را دارد.

اهداف

اهداف مشخص خود را برای این چرخه بازاریابی، تعیین کنید. همچنین ممکن است بخواهید در مورد برخی از اهداف بلندمدتی که با این چرخه بازاریابی مرتبط هستند، صحبت کنید. به‌ عنوان‌ مثال، هدف شما برای این چرخه می‌تواند راه‌ اندازی حساب‌های رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌ و کار شما باشد. شما آن را به یک هدف بلندمدت گره می‌زنید که 20 درصد از فروش خود را از طریق پیوندها و تعاملات رسانه‌های اجتماعی افزایش می‌دهد.

مقاصد

این مقاصد، اقدامات ملموسی هستند که شما را به اهدافتان می‌رساند. برای مثال بالا، مقاصد می‌تواند شامل راه‌اندازی یک ایمیل شرکتی برای ارتباط با حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، استخدام شخصی برای مراقبت از حساب‌ها و تنظیم یک راهنما برای بهترین شیوه‌های رسانه‌های اجتماعی باشد.

مهم است که اهداف و مقاصد خود را در ابتدای برنامه بازاریابی مشخص کنید. اگرچه، هنگامی که شما ایده بهتری از آنچه باید انجام شود دارید، ممکن است برایتان راحت‌تر باشد که بقیه برنامه را کنار هم بگذارید و به عقب برگردید و مقاصد را در آخر اضافه کنید.

2. مأموریت کسب‌ و کار خود را به‌ وضوح بیان کنید.

  • نقطه فروش منحصر به‌ فرد شرکت شما چیست؟
  • برند و مشخصات شرکت شما چیست؟
  • بازار هدف شرکت شما چه چیزی را در بر می گیرد؟

در این بخش، می‌خواهید به خود و همه‌ یادآوری کنید که مأموریت کسب‌ و کار شما چیست. ممکن است بخواهید یک بیانیه چشم‌انداز برای کسب‌ و کار خود اضافه کنید. اگر برخی از بازاریابی‌هایی که قرار است انجام دهید بصری است، ممکن است بخواهید تابلوی چشم‌انداز زیبایی‌شناسی برند را نیز در نظر بگیرید. این کمک می‌کند تا تمام تصاویر و رنگ‌های استفاده‌شده در طول پروژه ثابت بماند.

3. بازار هدف خود را فهرست کنید.

  • بازار هدف شما کیست؟
  • بهترین راه برای رسیدن به آن‌ها چیست؟

محصول شما ممکن است برای افراد زیادی جذاب باشد، اما این بدان معنا نیست که شما باید منابع خود را صرف تلاش برای دسترسی همه کنید. حقیقت این است که محصول شما برای گروه خاصی از مردم بیشتر از دیگران جذاب خواهد بود. این گروه‌ها بازار هدف شما را تشکیل می‌دهند.

تحقیق جنبه بسیار مهمی از بازاریابی است. یک تحقیق بازار خوب و همچنین یک تحلیل بازار آموزنده؛ تنها راه برای درک اینکه چگونه یک تجارت کار می‌کند و چگونه باید کار کند، است.

تنها از طریق تحقیق است که می‌توانید کسب‌ و کار خود را برای بهتر شدن توسعه دهید.

شما باید در مورد اینکه بازار هدف شما چه کسی است و چرا آن‌ها جذب آنچه شما ارائه می‌دهید می شوند، صحبت کنید. شما باید انواع رسانه‌هایی را که بیشتر با آن‌ها در تعامل هستند و نحوه برنامه‌ریزی برای دسترسی به آن‌ها را پوشش دهید. همچنین باید در مورد اینکه آیا به دنبال کشف مشتریان جدید، تشویق مشتریان سابق برای بازگشت یا هر دو هستید، صحبت کنید.

برنامه بازاریابی

4. بودجه بازاریابی خود را تعریف کنید.

  • بودجه شما برای این عملیات چقدر است؟
  • انتظار دارید چه مقدار ROI (بازده سرمایه‌گذاری) از این عملیات به دست آورید؟
  • از نحوه برنامه ریزی برای بودجه قبلی خود چه چیزی می‌توانید یاد بگیرید؟
  • آیا پول کافی برای اجرای برنامه عملیات خود دارید؟

بازاریابی یک محصول استارتاپی معمولاً به پول و زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین، باید هزینه مالی و جدول زمانی را برای هر مرحله‌ای که می‌خواهید در طول عملیات بازاریابی خود بردارید اختصاص دهید. پس از محاسبه تمام هزینه‌ها و جدول‌های زمانی، باید کل را در نظر بگیرید تا بدانید تمام عملیات به چقدر هزینه مالی و زمان نیاز دارد.اگر در یک شرکت بزرگ کار می‌کنید که بودجه بازاریابی مشخصی دارد، این بخش برای شما نسبتاً آسان خواهد بود. شما باید بودجه خود را در نظر بگیرید و بهترین راه را برای خرج کردن آن بررسی کنید. تحلیل شما در بخش قبل به شما در این امر کمک می‌کند.اگر بخشی از یک تجارت کوچک‌تر هستید که بودجه بازاریابی ندارد، باید زمان بیشتری را برای این بخش صرف کنید. شما باید سؤالات زیر را در نظر بگیرید:

  • چقدر می‌خواهید برای بازاریابی هزینه کنید؟
  • آیا بازاریابی به‌اندازه کافی برای شما مفید خواهد بود که این هزینه را توجیه کنید؟
  • چقدر پول باید برای بازاریابی خرج کنید؟
  • آیا تبلیغات های رایگانی وجود دارد که بتوانید از آن‌ها استفاده کنید؟

 5. محصول و خدمات خود را شرح دهید.

  • چه چیزی ارائه می‌دهید؟
  • چرا مردم آنچه را که شما ارائه می‌دهید، می‌خواهند؟
  • چگونه می‌توانید خود را از رقبای خود متمایز کنید؟

پس از شناسایی بازار هدف خود، باید هر چیزی که محصول شما را برای آن بازار مناسب می‌کند، یادداشت کنید. محصول شما چه سودی برای مشتری دارد؟ چه چیزی این محصول را متفاوت و بهتر از محصولات مشابهی که در حال حاضر در بازار هستند، می‌کند؟

چرا مشتریان باید محصول شما را به سایرین در بازار ترجیح دهند؟ به ‌طور خلاصه، این مرحله شامل کنار گذاشتن نقاط فروش منحصربه‌فرد محصول استارتاپ شما است. شما باید این بخش را به‌عنوان زمین فروش خود در نظر بگیرید.

همه‌چیزهایی را که می‌خواهید برای مخاطبان هدف خود تبلیغ کنید، خلاصه کنید. شما باید از این بخش برای دریافت ایده کاملی از آنچه ارائه می‌دهید استفاده کنید:

  • چه شکافی را در بازار می‌خواهید پر کنید؟
  • چرا می‌توانید این مشکل را حل کنید؟
  • نقطه فروش منحصربه‌فرد شما چیست
  • چرا مشتریان شما باید شما را نسبت به دیگران انتخاب کنند؟

همچنین ممکن است مضامین و فانتزی‌های خاصی داشته باشید که بخواهید هنگام بازاریابی یک محصول جدید به بازار هدف خود، آنها را برانگیزید. این بخشی از برنامه بازاریابی است که می‌خواهید در مورد آن صحبت کنید.

برنامه بازاریابی

6. تجزیه‌ و تحلیل SWOT را انجام دهید.

نکته مهم بعدی تجزیه‌ و تحلیل SWOT است. نباید آن را بدیهی تلقی کرد زیرا می‌تواند باعث موفقیت یا شکست کسب‌ و کار شما شود. قبل از اینکه عملیات بازاریابی خود را راه‌اندازی کنید، باید عوامل داخلی و خارجی یا مسائلی که ممکن است بر محصول استارتاپ شما تأثیر بگذارد را تجزیه‌وتحلیل کنید.

تجزیه‌ و تحلیل SWOT یک اقدام بسیار مهم است که باید انجام دهید زیرا عناصر کسب‌ و کار شما را شناسایی می‌کند. SWOT مخفف عبارت نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها است. از اطلاعات جمع‌آوری‌ شده در مراحل قبلی برای تجزیه‌ و تحلیل SWOT خود،  استفاده کنید.

 نقاط قوت

  • مزایای محصول استارتاپی شما چیست؟
  • چه چیزی باعث می‌شود محصول شما بهتر از سایر محصولات موجود در بازار باشد؟
  • چه منابعی دارید که به کسب‌ و کار شما نسبت به رقابت، برتری می‌دهد؟
  • آیا در حال حاضر یک پایگاه مشتری بزرگ و ثابت دارید؟

 نقاط ضعف

  • آیا جنبه‌هایی وجود دارد که باید آن را بهبود بخشید؟
  • آیا تعداد کمی مشتری دارید؟
  • آیا کمبود منابع یا نیروی انسانی دارید؟

فرصت‌ها

  • روی چه روندهای بازار می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید؟
  • آیا رقبای شما نقاط ضعفی دارند که شما ندارید؟
  • آیا بازار جدیدی وجود دارد که بتوانید از آن استفاده کنید؟

تهدیدات

  • آیا فناوری جدیدی وجود دارد که ممکن است کسب‌ و کار شما را تهدید کند؟
  • آیا سلیقه یا ترجیحات مشتریان بالقوه شما به ‌سرعت تغییر می‌کند؟
  • آیا کمبود منابع مالی دارید؟

این‌ها فقط چند نمونه از سؤالاتی هستند که می‌توانید از خود بپرسید. بر اساس نوع محصول استارتاپی که می‌خواهید راه‌اندازی کنید، سؤالات زیادی وجود دارد که باید پرسیده شود.

7. استراتژی‌های خود را تعریف کنید.

در اینجا شما استراتژی‌هایی را که برای رسیدن به هدف خود اتخاذ خواهید کرد، بیان می‌کنید. یعنی کاری است که برای رسیدن به اهداف خود انجام خواهید داد. این‌که آیا فقط بر تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و روزنامه تمرکز می‌کنید یا اینکه از رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات پرداخت برای هر کلیک نیز استفاده می‌کنید، در این قسمت از برنامه بازاریابی شما قرار می‌گیرد.

8. استراتژی‌های محتوای خود را شرح دهید.

  • چه محتوایی خواهید ساخت؟
  • درآمد شما چقدر است؟
  • چقدر طول می‌کشد و هزینه آن چقدر است؟
  • چه کسی محتوا را خواهد ساخت؟ در خانه یا شرکت؟
  • چگونه محتوا را توزیع خواهید کرد؟
  • چگونه موفقیت آن را دنبال خواهید کرد؟

در این بخش، شما می‌خواهید استراتژی محتوای خود را تجزیه کنید. این قسمت، بخش عمده‌ای از برنامه بازاریابی شما خواهد بود. شما می‌خواهید تمام محتوای موردنیاز برای موفقیت عملیات را پوشش دهید. شما باید آنچه را که به نظر می‌رسد تجزیه کنید. توجه داشته باشید که چگونه آن را بررسی ‌کنید که استاندارد باشد و چه کسی تائید نهایی بر آن دارد.

نوع محتوایی که می‌سازید بر اساس بازار هدف شما خواهد بود. این روزها تقریباً راه‌های بی‌نهایتی برای بازاریابی وجود دارد و شما نمی‌توانید همه آن‌ها را انجام دهید. بنابراین، آن‌هایی را انتخاب کنید که بهترین سود را برای شما به ارمغان می‌آورند و به شما کمک می‌کنند تا به بهترین نحو به بازار هدف خود برسید.

هنگام پر کردن این بخش، باید تاریخ‌هایی را برای زمانی که به محتوای آماده نیاز دارید اضافه کنید. هنگام برنامه‌ریزی از روزی که عملیات راه‌اندازی می‌شود، به عقب کارکنید تا مطمئن شوید که زمان کافی دارید.

 

این مهارت را حتما بیاموزید : دوره آموزشی اصول جامع بازاریابی محتوایی

 

استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی

شما همچنین می‌توانید در مورد برنامه‌های تبلیغاتی خود در این بخش صحبت کنید، زیرا به‌ احتمال ‌زیاد برای هماهنگ شدن با این رویدادها به محتوا نیاز خواهید داشت.

9. رقابت را شناسایی و مطالعه کنید.

  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  •  از آن‌ها چه چیزی می‌توانید یاد بگیرید؟
  • چه چیزی شمارا از آن‌ها متمایز می‌کند؟
  • چگونه می‌توانید بازاریابی خود را بهبود بخشید تا آن را بهتر از بازاریابی آن‌ها کنید؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحقیقات بازار، شناسایی و مطالعه در خصوص رقبای شما است. قبل از ورود به بازار باید بدانید چه کسی در بازار است و چگونه کار می‌کند. اما مهم‌تر از همه، شما باید از تحقیقات خود در مورد رقبای خود به‌عنوان فرصتی برای بهبود بازاریابی و شیوه‌های خود استفاده کنید.

ببینید چه چیزی برای رقبای شما به‌خوبی کار می‌کند و ببینید چگونه می‌توانید آن را تغییر دهید تا برای شما بهتر عمل کند. اگر کسی قبلاً کارهای سخت زیادی را انجام داده باشد، شروع از صفر فایده‌ای ندارد.

10. اهداف بازاریابی را تعیین کنید.

  • یک عملیات بازاریابی موفق ازنظر شما چگونه به نظر می‌رسد؟
  • اهداف شما از این عملیات چیست؟
  • عملیات‌های قبلی چگونه انجام شده است؟
  • آیا اهداف قابل اندازه‌گیری دارید؟

در این بخش، شما می‌خواهید به جزئیات زیادی در مورد اهداف خود و چگونگی تأثیر آن‌ها بر تجارت گسترده‌تر بپردازید. شما باید در مورد میزان پولی که در این دوره صرف بازاریابی می‌کنید و انتظار دارید بازاریابی چقدر پول را به شرکت بازگرداند، صحبت ‌کنید.

شما باید یک رقم مشخص به‌عنوان یک هدف برای خود تعیین کنید. همچنین باید در مورد اینکه چند نفر می‌خواهید در این عملیات باشید، چگونه می‌خواهید آن مخاطب را تضمین کنید و چگونه موفقیت این عملیات را دنبال می‌کنید، صحبت کنید.

اگر به‌طور خاص یک محصول را تبلیغ می‌کنید، باید اهداف فروش خود را بر اساس آخرین راه‌اندازی خود تعیین کنید. اگر دفعه قبل، در هفته اول 10 واحد فروخته‌اید، باید با کمک برنامه بازاریابی خود، در دفعه بعد، در هفته اول حدود 50 عدد بفروشید. شما باید مطمئن شوید که همه این اهداف را می‌توان به‌طور ملموس اندازه‌گیری کرد.

11. بررسی و تنظیم کنید.

پس از انجام تمام مراحل قبلی، کار شما تمام نشده است. شما باید برنامه بازاریابی خود را در فواصل دوره‌ای مرور کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید.

12. به برنامه پایبند باشید.

این یک قانون ساده است و اگرچه اجرای آن آسان به نظر می‌رسد، اما برای برخی از مشاغل همیشه این‌طور نیست. پایبندی به برنامه اجرا شده نه‌تنها قاطعیت شما را در مسائل تجاری نشان می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا از اتلاف زمانی که در صورت تغییر نظر خود در مورد پلن بازاریابی دارید، جلوگیری کنید.

بهترین کار برای جلوگیری از تغییر منظم برنامه‌ها، تهیه یک برنامه بازاریابی است که نه‌ تنها نیازهای کسب‌ و کار شما را برآورده می‌کند، بلکه بهترین کاری است که تاکنون انجام داده‌اید.

 13. نتایج را با دقت بررسی کنید.

  • چگونه متوجه می‌شوید که عملیات شما موفق بوده است؟
  • چه چیزی در این عملیات انجام شد و چه چیزی نشد؟

برای اینکه بتوانید بگویید آیا عملیات موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر، شما به اهداف قابل اندازه‌گیری نیاز دارید. توانایی اندازه‌گیری دستاوردهایی مانند افزایش فروش یا افزایش ترافیک در وب‌سایت به این معنی است که می‌توانید مطمئن شوید که زمان و پول خود را برای روش‌هایی که کار نمی‌کنند، تلف نمی‌کنید.

برنامه بازاریابی

نکاتی برای نوشتن یک مارکتینگ پلن عالی

اکنون‌که راهنمای گام‌به‌گام ایجاد یک برنامه بازاریابی را مرور کردیم، می‌خواهیم قبل از اتمام این مقاله چند نکته دیگر را با شما در میان بگذاریم. هنگامی‌که برای اولین بار در حال نوشتن یک برنامه بازاریابی هستید، چیزی به‌عنوان گنجاندن اطلاعات بیش‌ از حد وجود ندارد.

شما هرگز نمی‌دانید چه چیزی ممکن است در آینده مفید باشد، بنابراین هر چیز جالبی را که کشف می‌کنید یا به آن فکر می‌کنید را در آن بگنجانید. همیشه می‌توانید پس از بررسی اولین عملیات خود، به عقب برگردید و آن را بردارید. بررسی، یکی از مهم‌ ترین بخش‌های ایجاد یک برنامه بازاریابی است.

تنها راهی که می‌توانید به‌عنوان یک شخص یا کسب‌وکار پیشرفت کنید این است که راه‌هایی را که دفعه بعد می‌توانید بهبود ببخشید، بازتاب دهید و یادداشت کنید. برنامه بازاریابی شما باید چیزی باشد که دائماً در حال تغییر و تحول باشد. اگر این کار را انجام دهید، بهتر می‌شود.

 

حتما بخوانید : ۲۲ قانون بازاریابی

 

 1. روی بازار هدف خود تمرکز کنید.

بسیاری از افراد وقتی در مورد برنامه بازاریابی خود می‌نویسند، این اشتباه را مرتکب می‌شوند که بیش از حد به کسب‌وکار خود فکر می‌کنند. در حالی که کسب‌وکار همان چیزی است که برنامه را ضروری می‌کند، اما اگر متمرکز و متناسب با بازار هدف شما نباشد، تقریباً بی‌ ارزش است.

بسیاری از مردم برنامه‌هایی را می‌سازند که مدیران را خشنود کند و نه بازار هدفشان. اگر اولین پیش‌نویس برنامه بازاریابی خود را مطالعه کرده‌اید و فکر می‌کنید که بیش از حد بر کسب‌ و کار متمرکز شده است، در اینجا کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای تغییر آن انجام دهید.

طرح کسب‌ و کار خود را پرینت بگیرید و آن را با دو رنگ قلم، هایلایت کنید. با یک رنگ تمام قسمت‌هایی که بر روی تجارت متمرکز شده‌اند و با رنگ دیگر قسمت‌هایی که بر بازار هدف تمرکز دارد را هایلایت کنید.

این به شما تعادل بین این دو موضوع را نشان می‌دهد. در پایان هر بخش، خلاصه‌ای از تمام نکات کلیدی آن بخش را بنویسید. سپس می‌توانید به هر نقطه نگاه کنید و آن را برای مخاطبان هدف خود بازنویسی کنید. می‌توانید از این خلاصه‌ها برای کمک به بازنویسی برنامه‌تان استفاده کنید.

2.  تلاش خود را در یک جهت متمرکز کنید.

بهتر است هر بار روی یک پروژه تمرکز کنید و آن را به خوبی انجام دهید، به جای اینکه سعی کنید 8 ابتکار جدید را هم‌زمان شروع کنید و همه آن‌ها را بد انجام دهید. اگر واقعاً علاقه‌مند به دنبال کردن چندین راه تبلیغاتی هستید و فکر می‌کنید همه آن‌ها می‌توانند مفید باشند، باید موارد زیر را انجام دهید.

ابتدا، تمام فعالیت‌های بازاریابی را که می‌خواهید انجام دهید، یادداشت کنید. سپس آن‌ها را به ترتیب رتبه‌بندی کنید که بیشترین تأثیر را در تجارت خواهد داشت. این ترتیبی است که شما این استراتژی‌ها را در آن پیاده‌سازی خواهید کرد. هر فعالیت را به وظایف کوچک‌تری که شامل آن می‌شود تقسیم کنید و یک چارچوب زمانی تقریبی از مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا چرخه بازاریابی آن فعالیت تکمیل می شود، تنظیم کنید.

تقویم خود را بردارید و زمانی را برای اجرای همه این فعالیت‌ها ترسیم کنید. برای هر برنامه فقط در صورت بروز عوارض یا رویدادهای غیرمنتظره، کمی زمان اضافی در نظر بگیرید. با گذشت زمان می‌توانید به این فهرست و تقویم بازگردید و آن را به‌دلخواه خود تنظیم کنید.

 3. پایدار باشید.

چیزی به نام موفقیت یک شبه وجود ندارد. ما فقط نوک کوه یخ تلاش را می‌بینیم که یک کسب‌وکار یا شخص برای رسیدن به جایگاه امروزی خود انجام داده است. رسانه‌های اجتماعی تصور ما را از آنچه موفقیت به نظر می‌رسد منحرف کرده است. فقط نکات برجسته و پیروزی‌های دیگران به ما نشان داده می‌شود.

«وقتی به نظر می‌رسد هیچ چیز کمکی نمی‌کند، می‌روم و به سنگ‌تراشی نگاه می‌کنم که شاید صدها بار بر روی سنگش چکش می‌زند، بدون اینکه شکافی در آن ظاهر شود. با این حال، در صد و یکمین ضربه، به دو نیم می‌شود، و من می‌دانم که این ضربه آن ضربه نبود، بلکه تمام آن چیزی بود که قبلاً انجام شده بود.» – یاکوب ریس.

این نقل قولی است که هر از گاهی به آن باز می‌گردیم. به ما یادآوری می‌کند که هر کار کوچکی ما را به سمت هدفمان سوق می‌دهد. هر برنامه بازاریابی ضربه‌ای به سنگ است. همه آن‌ها جمع می‌شوند. حتی اگر به نظر نمی‌رسد که در برنامه‌ها و چرخه‌های بازاریابی خود پیشرفتی داشته باشید، مهم است که ادامه دهید.

4. از اشتباهات خود درس بگیرید.

ما می‌خواهیم این راهنما را با تمرین بازتابی به پایان برسانیم که می‌توانید از آن استفاده کنید تا مطمئن شوید که از بازتاب‌های پایان عملیات خود بیشترین بهره را می‌برید. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید هنگام بررسی پیشرفت خود، از خود بپرسید:

  • احساس می‌کنید این پروژه چگونه پیش رفت؟
    • امتیاز از 10؟
  • آیا به نتایجی که می‌خواستیم رسیدیم؟
    • اگر چنین است، چگونه این کار را انجام دادیم؟
      • آیا می‌توانیم این را تکرار کنیم؟
      • آیا می‌توانیم فرآیند را ساده کنیم؟
    • اگرنه، چقدر به هم نزدیک بودیم؟
    • چگونه می‌توانیم برای رسیدن به این هدف به کار ادامه دهیم؟
  • چه چیزی در مرحله برنامه‌ریزی این پروژه خوب پیش رفت؟
    • آیا می‌توانم این را تکرار کنم؟ اگر چنین است، چگونه؟
  • در مرحله اجرای این پروژه چه اتفاقی افتاد؟
    • آیا می‌توانم این را تکرار کنم؟ اگر چنین است، چگونه؟
  • در مرحله برنامه‌ریزی چه اتفاق بدی افتاد ؟
    • آیا دفعه بعد می‌توان از این کار جلوگیری کرد؟ اگر چنین است، چگونه؟
  • در مرحله اجرای این پروژه چه اتفاق بدی افتاد؟
    • آیا دفعه بعد می‌توان از این کار جلوگیری کرد؟ اگر چنین است، چگونه؟
  • چه منابعی این پروژه را آسان‌تر می‌کرد؟
  • اگر دوباره این طرح را انجام دهیم، چه‌کاری متفاوت انجام می‌دهیم؟
  • جالب‌ترین اتفاقی که در حین کار روی این پروژه انجام دادیم چه بود؟

برنامه بازاریابی

اهمیت برنامه بازاریابی برای یک کسب‌ و کار کوچک

  1. یک برنامه بازاریابی کمک می‌کند که فعالیت‌های بازاریابی به‌درستی یکپارچه و متمرکز شوند.
  2. همه افراد در سازمان را قادر می‌سازد تا دقیقاً بدانند که چه اتفاقی قرار است بیافتد، چگونه و چه زمانی اتفاق خواهد افتاد.
  3. برنامه بازاریابی در استفاده از فرصت‌های بازار به کسب‌ و کار کمک می‌کند.
  4. با ایجاد آمادگی برای مشکلات احتمالی، به اطمینان از سالم ماندن کسب‌وکار کمک می‌کند.
  5. یک برنامه بازاریابی کمک می‌کند تا کسب‌ و کار در موقعیت بهتری برای واکنش به رویدادهای غیرمنتظره نگه داشته شود.
  6. شناسایی آمیخته بازاریابی
  7. مارکتینگ پلن، کلید عناصر بازاریابی یک کسب‌ و کار را روشن می‌کند و همچنین اهداف، جهت‌ها و فعالیت‌ها را برای کسب‌ و کار و کارکنان آن ترسیم می‌کند.
  8. برنامه بازاریابی بر مسائل مربوط به چهار P که عبارت‌اند از محصول، قیمت، تبلیغ و مکان تمرکز دارد. با توجه به این موضوعات، قرار دادن آن‌ها به‌صورت مکتوب می‌تواند برای صاحب یک کسب‌ و کار مفید باشد. زیرا آن‌ها را وادار به تجزیه‌ و تحلیل کسب‌ و کار خود می‌کند. این برنامه برای کارمندان مفید است، زیرا برنامه بازاریابی می‌تواند جهت‌گیری‌های اساسی را برای آن‌ها فراهم کند و به‌عنوان یک منبع انگیزشی عمل می‌کند.
  9. برنامه بازاریابی امکان دسترسی به بازار جهانی که به معنای دستیابی به مشتریان جدید است، را فراهم می‌کند.
  10. از روش‌های مختلفی برای دستیابی به جنبه‌های مختلف مشتریان استفاده می‌کند.
  11. برنامه بازاریابی نظارت و اندازه‌گیری تلاش‌های بازاریابی را آسان می‌کند.
  12. برنامه بازاریابی محصولات یا خدمات شمارا برای گروه‌های مناسب مشتریان هدف قرار می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، تقسیم بازار.
  13. برنامه بازاریابی از رسانه‌های اجتماعی برای بالا بردن مشخصات آنلاین شما و ایجاد شهرت استفاده می‌کند.

نتیجه نهایی برنامه بازاریابی، افزایش مشتریان است که منجر به افزایش فروش خواهد شد. این بازده بسیار خوبی را در سرمایه‌گذاری شما ازجمله افزایش سود شما فراهم می‌کند.

قبل از شروع یک کسب‌ و کار، انتظار می‌رود که یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنید.

 

حتما بخوانید : استراتژی بازاریابی موثر برای کسب و کارهای کوچک

 

و اما کلام آخر …

برنامه‌های بازاریابی برای یک کسب‌ و کار در هر اندازه‌ای ضروری است. چه 1 کارمند داشته باشید و چه 10000 کارمند، پس از ایجاد آن، مزایای بسیار زیادی خواهید دید. با انجام این برنامه می‌توانید کسب‌وکار خود را به‌طور مؤثر بازاریابی کنید و به مشتریان جدیدی در بازار هدف خود دست‌یابید. برنامه بازاریابی شما می‌تواند به بهبود فروش و وفاداری مشتری شما کمک کند.

یک برنامه بازاریابی موفق می‌تواند استراتژی بازاریابی شما را عملی کند. این شامل اهداف بازاریابی شما و برنامه‌ای برای چگونگی دستیابی به آن‌ها خواهد بود. مشخص خواهد شد که چه وظایفی باید انجام شود و چه کسی مسئول انجام آن‌هاست.

Picture of لیلا سلوکی
لیلا سلوکی
من یک مدرس و مترجم زبان انگلیسی هستم و تا این لحظه میلیاردها ثانیه تلاش کردم تا به هدفم نزدیک شوم و این داستان همچنان ادامه دارد ...
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

کلینیک مشاوره کسب و کار

ارائه‌ی خدمات کوچینگ، مشاوره و منتورینگ توسط برترین متخصصان جوان

هاست سنتر حرفه‌ای

طیف وسیعی از خدمات حرفه‌ای هاستینگ با تنوع و کیفیت کنترل شده

کانال یوتیوب

آموزش‌ها و نکات کلیدی ما را دنبال کنید

کانال تلگرام

اخبار و تخفیفات گروهی ما را دنبال کنید

صفحه اینستاگرام

آموزش‌ها و تخفیفات گروهی ما را دنبال کنید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور