به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
صادرات قطر

هرآنچه که باید درباره تجارت و صادرات به قطر بدانیم

قطر یکی از همسایگان جنوبی ایران می‌باشد که در سال‌های اخیر مقصد مهم تاجران و صادرکنندگان کالا است. این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای حاشیه خلیج فارس به حساب می آید که طی سالیان اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

اما با توجه به شرایط جغرافیایی قطر، این کشور برای تهیه بسیاری از اقلام غذایی، خوراکی و کشاورزی خود نیازمند واردات کالا از کشورهای دیگر می‌باشد. کشور قطر در اغلب موارد به یک شبه جزیره شباهت داده می‌شود؛ چرا که تنها مرز زمینی آن با کشور عربستان سعودی می‌باشد و مابقی مرزهای آن به دریا راه دارند.

صادرات این کشور اغلب منابع طبیعی مانند نفت و گاز مخصوصاً گاز می‌باشد و به‌غیر از این موارد اغلب اوقات واردکننده بسیاری از کالاها می‌باشد. به دلیل کمبود نیروی متخصص در کشور قطر و همچنین کمبود صنایع فرآوری، بسیاری از متخصصین و صاحبان صنایع به دنبال صادرات کالای خود به قطر می‌باشند.

با توجه به موارد و اطلاعاتی که از کشور قطر تا حال گفته شد، می‌توان دریافت که صادرات انواع محصولات کشاورزی و غذایی به این کشور می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای تجار و صادرکنندگان ایرانی باشد. بنابراین آشنایی با نیازهای کشور قطر و همچنین آشنایی با شرایط و قوانین این کشور یکی از اولویت‌های هر صادرکننده و تاجری می‌باشد. همراه ما باشید تا در ادامه این مقاله به نکات مهم در خصوص صادرات به قطر بپردازیم.

 

حتما بخوانید: هرآنچه که باید درباره تجارت و صادرات به اندونزی بدانید

 

شرایط و مراحل صادرات به قطر

قطر یکی از کشورهای مهم در صادرات گاز به اقصی‌ نقاط جهان می‌باشد. ولی با توجه به اینکه این کشور مرزهای زمینی کمی با سایر کشورها دارد و همچنین به دلیل کمبود زمین‌های زراعی، کشور قطر به یکی از مهم‌ترین مقاصد تاجران و صادرکنندگان کالا تبدیل شده است.

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا بسیاری از تجار ایرانی نیز برای صادرات کالاهای خود، این کشور را انتخاب کنند، روابط خوب سیاسی ایران با این کشور می‌باشد و این امر باعث می‌شود تا صادرات به قطر نسبت به سایر کشورها با سختی‌های کمتری مواجه شود.

لازم به ذکر است که در کنار زبان عربی، زبان انگلیسی دومین زبان در کشور قطر می‌باشد و می‌توان از این طریق با آنها ارتباط برقرار کرد. در کنار این موارد، توجه به آداب و رسوم کشور قطر، فرهنگ آن و شرایط سیاسی و اجتماعی قطر و رعایت آنها بسیار مهم می‌باشد. به‌عنوان ‌مثال نظام سیاسی این کشور پادشاهی بوده و توجه به این مورد یکی از مهم‌ترین اقدامات می‌باشد.

در نهایت و به‌عنوان نکته آخر شایان ذکر است که صادرکنندگان به این کشور و صادرات به قطر نیاز به کارت بازرگانی داشته و هر فرد صادرکننده‌ای باید کارت بازرگانی مخصوصی برای خود تهیه کند. در اغلب موارد برای تهیه کارت بازرگانی باید به اداره و وزارت صمت و یا اتاق‌های بازرگانی مراجعه کرد.

نحوه صادرات کالا به قطر

قطر نیز مانند هر کشور دیگری شرایط و قوانین خاص خود را برای واردات کالا به کشور دارد. شرایط حمل و نقل کالا به این کشور همواره از طریق راه‌های دریایی و راه‌های هوایی انجام می‌گیرد.

توجه به این نکته که قبل از صادرات به قطر بایستی شرایط و بازار هدف کالا را در قطر بررسی کرد، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در مراحل بعدی صادرات به قطر، باید مشتری و واردکننده کالای مورد نظر خود را در کشور قطر پیدا کرده و بتوان از طریق راه‌های ارتباطی با آنها وارد معامله شد.

بعد از آن فرد صادرکننده باید محصول و کالای خود را به‌درستی بسته‌بندی و پلمب کرده و به واحد حمل و نقل گمرکی تحویل دهد.

آشنایی با نحوه صادرات به قطر باید یکی از اولویت‌های صادرکنندگان به این کشور باشد.

قوانین گمرکی و ارزی قطر

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صادرات به قطر برای صادرکنندگان، قوانین گمرک قطر و پرداخت عوارض و مالیات‌های گمرکی کالای مورد نظر می‌باشد. با توجه به روابط خوب سیاسی و اقتصادی قطر با ایران، تفاهم‌های بسیاری میان این دو کشور انجام‌گرفته است.

قوانین گمرکی قطر بدین صورت است که حقوق و عوارض گمرکی کالا در قطر بر اساس ارزش سیف (CIF) است و بدین ترتیب عوارض چندگانه کالای ورودی پرداخت نمی‌شود.

ایران برای افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی خود با کشور قطر پیمان همکاری بسته و بر این اساس یک منطقه آزاد تجاری در کشور قطر بوجود آورده‌اند. بر این اساس، مالیات و عوارض گمرکی اضافی برای صادرات به قطر حذف می‌شود.

در سال 2003، کشورهای عضو پیمان گسترش همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس تعهدنامه‌ای را امضا نمودند. بر اساس آن تمامی کشورهای عضو این پیمان، حق گمرکی یکسانی برای واردات کالا در نظر گرفتند. با توجه به این پیمان، حق گمرکی کالاها 5% ارزش کالا می‌باشد. البته این درصد برای تجارت از طریق مناطق آزاد تجاری حذف می‌شود.

قوانین ارزی قطر بر پایه استراتژی قطر است و هیچ‌گونه محدودیتی برای ورود و خروج ارز به آن وجود ندارد. برای جابه‌جایی محلی و ارزهای خارجی نیز هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و تمام این عوامل باعث می‌شوند تا صادرات به قطر به یکی از بهترین تجربه‌های تجار تبدیل شود.

 

حتما بخوانید: هرآنچه که باید درباره تجارت و صادرات به عراق بدانید

 

لیست کشورهای صادرکننده کالا به قطر

بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی (WTO)، کشورهای ایالت آمریکا، اتحادیه اروپا و چین بیشترین صادرات را به قطر داشته‌اند. این آمار نشان‌دهنده این است که ایران در صادرات به قطر در مقابل سایر رقبای خود سهم کمتری داشته و می‌تواند این سهم را از روش‌های مختلفی افزایش دهد.

کشور قطر علاوه بر واردات انواع کالاهای مختلف از کشورهای مختلف، خود نیز یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت و گاز علی‌الخصوص گاز می باشد. از مهم‌ترین کشورهایی که قطر گاز خود را با آن ها صادر می‌کند عبارت است از: کشور ژاپن (2/18%)، کره جنوبی (86/17 %)، هند (13%)، چین (90/11 %)، سنگاپور (36/7 %)، تایلند (71/4%)، چین تایپه (86/3%) و کشورهای دیگر مانند انگلستان و آمریکا.

بر اساس آمارهای دقیق اعلام شده توسط سازمان تجارت جهانی، به ترتیب کشورهای زیر مهم‌ترین صادرکننده کالا به قطر هستند:

  • کشورهای آمریکا (36/20%)
  • فرانسه (57/13%)
  • انگلستان (27/10%
  • چین (59/7%)
  • آلمان (11/5%)
  • ایتالیا (89/4%)
  • هند (12/4%)
  • سوئیس (66/3%)
  • ترکیه (66/3 %)

اقلام صادراتی ایران به قطر

ایران با قطر بالغ بر 250 کیلومتر مرز آبی و دریایی داشته و از لحاظ مسافت، شهر الرویس در شمالی‌ترین نقطه قطر با شهر و بندر دیر در استان بوشهر 185 کیلومتر فاصله دارد.

بر اساس آخرین داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 97، بالغ بر 225 میلیون دلار کالا از ایران به کشور قطر از طریق بنادر لنگه، امام خمینی، شهید رجایی، بندر بوشهر صادر شده است.

لیست کالاهای صادراتی به قطر شامل موارد زیر می‌شود:

1.    صادرات مواد و محصولات غذایی مانند انواع آجیل و خشکبار، پسته، زعفران، سبزیجات و صیفی‌جات

2.    صادرات صنایع‌دستی، انواع فرش دستباف و گلیم

3.    صادرات انواع گوشت دام و طیور به همراه دام و مرغ زنده

4.    صادرات محصولات کشاورزی مانند کاه و علوفه و سایر محصولات دامی و خوراک آنها

5.    صادرات انواع مواد معدنی مانند سنگ سیمان، آهن، گچ و سایر مواد

6.    صادرات سنگ‌های معدنی مانند سنگ گچ، سنگ‌آهن و سایر استخراج‌های معدنی

7.    پروفیل‌های آهنی و فرآوری شده و انواع ورقه‌های فلزی مورداستفاده در بدنه انواع کامیونت‌ها و ماشین‌ها

8.   سایر محصولات خوراکی فرآوری شده مانند بیسکویت، کنسرو و دیگر مواد خوراکی و غذایی

 

حتما بخوانید: هرآنچه که باید درباره تجارت و صادرات به امارات بدانید

 

مهم‌ترین لیست کالاهای صادراتی ایران به قطر به ترتیب عبارت‌اند از:

  • صادرات انواع گوشت و مرغ و ماکیان
  • صادرات انواع برنج
  • صادرات پیاز و سیر و انواع سبزیجات و صیفی جات
  • صادرات انواع وسیله نقلیه برای جابه‌جایی اشخاص و تجهیزات فنی آنها جهت تعمیر و نگهداری
  • صادرات قطعات هواپیما و هوانوردی مانند هلی کوپتر
  • صادرات ابزارهای ارتباطی و مخابراتی

صادرات به قطر از بندر دیر

بندر دیر در مرکز شهرستان دیر و در قسمت جنوبی بوشهر قرار دارد. این بندر یکی از بنادر مهم صیادی کشور ایران می‌باشد. علاوه بر تأمین ماهی و محصولات دریایی ایران، صادرات انواع ماهی به کشورهای همسایه را نیز بر عهده دارد. صادرات به قطر از بندر دیر، مهم‌ترین بخش صادرات به قطر می‌باشد که توانسته بیشترین درآمد صادرات به قطر را به خود اختصاص دهد. در این بندر به منظور تسهیل صادرات انواع کالاها به کشور قطر، هرگونه مشکلات موجود در صادرات کالا به قطر برطرف شده است.

مشکلات صادرات به قطر

صادرات نیز مانند هر شغل دیگری دارای مشکلاتی می‌باشد که به منظور تقویت مالی و اقتصادی صادرکنندگان و همچنین پیروز شدن بر رقبا باید بتوانیم بخش زیادی از این مشکلات را برطرف کنیم.

در واقع راه‌های موجود هوایی و دریایی در صادرات به قطر بسیار ضعیف بوده و همواره یکی از مشکلات صادرکنندگان کالا می‌باشد.

یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات نیز عدم وجود بسته‌بندی مناسب در اکثر محصولات ایرانی می‌باشد. درصورتی‌که کشور قطر در اغلب موارد محصولاتی را که بسته‌بندی مناسب‌تری داشته باشد را پسندیده و تقاضا می‌کند. اغلب محصولات ایرانی دارای کیفیت بالایی هستند اما از نظر بسته‌بندی در مقایسه با رقبای خود بسیار ضعیف‌تر بوده اند.

همچنین عدم وجود کارگو سنتر و سردخانه‌های صنعتی بزرگ در یکی از فرودگاه‌های نزدیک به کشور قطر باعث می‌شود تا ایران در مقایسه با سایر کشورهای رقیب خود سهم کمتری در صادرات به قطر داشته باشد.

لازم به ذکر است، فرودگاه فارس که یکی از فرودگاه‌های بزرگ ایران است و به‌عنوان فرودگاه تجاری-مسافری استفاده می شود، می تواند به‌عنوان کارگو سنتر برای صادرات به قطر بکار گرفته شود تا سهم صادرات ایران به این کشور افزایش یابد.

چنانچه شما نیز قصد صادرات به قطر را دارید بهتر است تا از یک فرد کاردان و یا شرکت متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید و با رعایت تمام قوانین و ضوابط و به صورت مرحله به مرحله اقدام کنید.

 

با دریافت «مشاوره بازرگانی: واردات، صادرات و امورگمرکی» از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

و اما کلام آخر…

روابط سیاسی خوب و اشتراکات دینی مهم‌ترین عوامل پیوند‌ دهنده مردم ایران و قطر با یکدیگر است. از این رو به جرأت می‌توان گفت، تجار ایرانی می توانند نقشی بنیادینی در بازسازی و رشد اقتصادی در صادرات به قطر داشته باشند.

Picture of دکتر علی قوامی
دکتر علی قوامی
دانش‌آموخته دکترای تخصصی (PhD) کارآفرینی فناوری، بنیانگذار و مدیر گروه بین‌المللی کسب و کار ساکوراد با بیش از ۲۰ سال تجربه بعنوان کوچ، مدرس، مشاور و منتور در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار در ۱۵ کشور جهان هستم. در تلاشم تا تجربیات ذی‌قیمت خود را با شما دوستان عزیزم به اشتراک گذارم.
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

کلینیک مشاوره کسب و کار

ارائه‌ی خدمات کوچینگ، مشاوره و منتورینگ توسط برترین متخصصان جوان

هاست سنتر حرفه‌ای

طیف وسیعی از خدمات حرفه‌ای هاستینگ با تنوع و کیفیت کنترل شده

کانال یوتیوب

آموزش‌ها و نکات کلیدی ما را دنبال کنید

کانال تلگرام

اخبار و تخفیفات گروهی ما را دنبال کنید

صفحه اینستاگرام

آموزش‌ها و تخفیفات گروهی ما را دنبال کنید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور