به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
صادرات به امارات

هرآنچه که باید درباره تجارت و صادرات به امارات بدانیم

صادرات به امارات و دبی، خصوصا در زمینه برخی محصولات از قبیل میوه، خشکبار و محصولات کشاورزی، بسیار سودهی دارد. به شرط آنکه گام‌های صادراتی به درستی برداشته شود .

برای صادرات به امارات و دبی نیاز است که ابتدا شناختی کلی از مشخصات کلی این کشور و اقتصاد آن داشته باشید که ما ابتدا به آنها می‌پردازیم.

دبی را می‌توان یکی از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی و تجاری جهان دانست که بسیاری از شرکت‌های مهم دنیا و تجار معروف در آن حضور دارند. امارات از جمله کشورهایی است که رشد اقتصادی آن در دهه‌های اخیر بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است.

این کشور در مدت کوتاهی توانسته اقتصاد خود را با بسیاری از کشورهای جهان و کمپانی‌های بزرگ دنیا گره بزند. به همین دلیل، بسیاری اعتقاد دارند که اقتصاد دبی ماکتی از اقتصاد کل جهان به شمار می‌رود که در آن انواع و اقسام شرکت‌ها، افراد، تجار و بازرگانان، بانک‌ها، موسسات مالی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی مهم حضور دارند.

ایران نیز روابط تجاری گسترده‌ای با این کشور حاشیه خلیج فارس داشته و حضور شرکت‌‌ها و فعالان اقتصادی ایران در امارات، خود گواهی بر این ادعا است. هر ساله هزاران نفر از ایرانی‌ها، دبی را به عنوان مقصد توریستی و سیاحتی خود انتخاب می‌کنند که این مساله نیز تجارت بین دو کشور را رونق بخشیده است.

اقتصاد این کشور علی‌رغم تمام نقاط مثبتی که دارد، اما صنعت و کشاورزی آن چندان قوی نیست. همین مساله، دست تجار و شرکت‌های ایرانی را برای صادرات به امارات باز گذاشته است. انجام این کار نیاز به کسب اطلاعات در برخی حوزه‌ها دارد که در اینجا به صورت تفصیلی به آنها می پردازیم.

جغرافیای امارات

ابتدا بهتر است که با ویژگی‌های مختلف امارات آشنا شویم تا با استراتژی بهتری بتوانیم برای صادرات به دبی اقدام کنیم. از منظر جغرافیایی، این کشور بیشتر در محصور آب قرار گرفته است. امارات از یک طرف با خلیج فارس، از طرف دیگر با دریای عمان به دریا راه دارد.

عربستان و عمان دو کشوری هستند که با امارات دارای مرز زمینی بوده و با قطر و ایران نیز مرز آبی دارند. آب‌وهوای این کشور حاشیه خلیج فارس، همانند سایر کشورها گرم و خشک و به صورت بیابانی می باشد. هر چند که در مناطق شرقی آن هوا معتدل‌تر و کوهستانی است. با این حال، تنها بخش بسیار اندکی از زمین‌های آن قابل کشت است که همین مساله، امارات را به یکی از واردکننده‌های محصولات کشاورزی و غذایی تبدیل کرده است. به لحاظ تاریخی نیز، این کشور همواره محل توجه قدرت‌های مختلف بوده که آخرین نمونه آن بریتانیا است.

 

حتما بخوانید: هرآنچه که باید درباره تجارت و صادرات به ارمنستان بدانید

 

تاریخ و سیاست امارات

امارات بعد از خروج بریتانیا، در سال 1971 به استقلال خود دست یافته و تاکنون نیز خاندان آل نهیان بر آن حکومت می‌کنند. بنابراین احزاب و جریان سیاسی متعددی در امارات متحده عربی حضور ندارند و سیستم قدرت کاملا متمرکز است.

افرادی زیادی از سراسر کشورهای جهان برای کار، سرمایه‌گذاری و فرصت‌های اقتصادی به این کشور مهاجرت می کنند. بنابراین به لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز با یک کشور بسیار متنوع روبرو هستیم که ترکیبی از اقوام، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف را در برمی‌گیرد.

اطلاعات زیر نشان‌دهنده جمعیت امارات در سال 2019 و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی آن است.

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی امارات

  • جمعیت کل: 9 میلیون و 800 هزار نفر
  • جمعیت شهری و روستایی: 86 و 14 درصد
  • جمعیت زنان: 30.88 درصد
  • جمعیت مردان: 69.12 درصد
  • 57 درصد 25 تا 54 ساله

ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی امارات

  • دین رسمی: اسلام (اهل سنت)
  • زبان‌های رایج: عربی، انگلیسی، هندی و اردو
  • اقلیت‌های مذهبی: شیعیان، مسیحیان و بودایی
  • اقلیت‌های قومی: هندوها، پاکستانی‌ها و ایرانی‌ها
  • شهرهای مهم: دبی، شارجه و ابوظبی

اقتصاد امارات چگونه است؟

امارات کشور کوچکی در حاشیه خلیج فارس است که اقتصاد آن به اندازه بسیاری از کشورهای مهم دنیا تاثیرگذار است. اقتصاد امارات بر پایه‌های مختلفی از قبیل نفت، گردشگری و خدمات استوار بوده که آن را در زمره یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان قرار داده است.به نحوی که میزان تولید ناخالص داخلی آن در اکثر مواقع همتراز با کشورهای صنعتی اروپایی است.

وضعیت اقتصاد این کشور در سال 2019:

  • درصد رشد GDP: 2.5 درصد
  • نرخ تورم : 1.2 درصد
  • نرخ بیکاری : 2.57 درصد
  • تولید ناخالص داخلی : 414.18 میلیارد دلار
  • سهم بخش کشاورزی، صنعت و خدمات از GDP: به ترتیب برابر با 74 صدم درصد، 46.79 و 52.47 درصد
  • مهم‌ترین محصولات صنعتی : محصولات پتروشیمی، سیمان، انواع کود، مشتقات نفتی، کشتی‌سازی و نساجی
  •  مهم‌ترین محصولات کشاورزی : ماهی، میگو، انواع آبزیان و محصولات لبنی

 

حتما بخوانید: هرآنچه که باید درباره تجارت و صادرات به افغانستان بدانید

 

آنچه از تجارت امارات با جهان و ایران باید بدانیم

شاید اگر کشور امارات خصوصا شهر دبی را به عنوان مرکز داد و ستد و تجارت جهان بدانیم، چندان اغراق نکرده ایم. این کشور در کنار یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های آبی جهان یعنی خلیج فارس و تنگه هرمز قرار گرفته که تجارت با دوردست‌ترین نقاط دنیا را نیز تسهیل می‌کند.

در میان شرکاء تجاری امارات، چین و آمریکا و برخی از همسایگان نقش برجسته‌تری نسبت به سایر کشورها دارند. نفت و مشتقات نفتی اصلی‌ترین محصولی است که صادر می‌کند و در مقابل واردکننده بسیاری از کالاها است.

کشاورزی امارات چندان نقشی در اقتصاد این کشور نداشته و این مساله می‌تواند برای تجار کشورمان یک نکته مثبت تلقی شود. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که بسیاری از کالاهای جهان به امارات متحده عربی وارد و از آنجا به کشورهای دیگر مجددا صادر می‌شود. در ایران نیز واردات از دبی و امارات، نقش قابل توجهی در تامین نیازهای صادراتی دارد.

بیشترین واردات امارات از کدام کشورهای جهان است؟

آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO) نشان می‌دهد که برخی کشورها از جمله چین و آمریکا نقش برجسته‌ای در تامین نیازهای وارداتی امارات دارد. به نحوی که براساس آمارهای سال 2018، بیشترین میزان کالا از جانب چین به امارات صادر شده که 14.54 درصد از نیازهای وارداتی آن را شامل شده است.

براساس داده‌های فوق بعد از چین بیشترین میزان صادرات به امارات به ترتیب توسط کشورهای هندوستان (8.82 درصد)، آمریکا (8 درصد)، ژاپن (5.28 درصد)، آلمان (4.18 درصد)، انگلستان (2.94 درصد)، ویتنام (2.93 درصد) و ایتالیا (2.54 درصد) صورت گرفته است.

بیشترین صادرات امارات به کدام کشورها است؟

صادرات امارات نسبت به واردات آن کمتر بوده و بیشتر شامل محصولات نفتی و سوخت‌های فسیلی است. براساس آمارها در سال 2018 کشور عربستان سعودی بیشترین میزان کالا را از امارات وارد کرده که به میزان 6.84 درصد بوده است.

براساس داده‌های بدست آمده، پس از عربستان سعودی بیشترین حجم صادرات امارات متحده عربی به ترتیب به کشورهای هندوستان (4.6 درصد)، عراق (3.57 درصد)، عمان (3.24 درصد)، ایران (3.23 درصد)، سوئیس (2.97 درصد) و کره جنوبی (1.99 درصد) صورت گرفته است.

 

حتما بخوانید: هرآنچه که باید درباره تجارت و صادرات به پاکستان بدانیم

 

فهرست کالاهای صادراتی به امارات

در سال 2018 کشور امارات متحده عربی به میزان 86440 میلیون درهم کالا وارد کرده که نسبت به سال قبل از آن، اندکی کاهش داشته است. در میان لیست کالاهای وارداتی امارات، نام برخی از محصولات خاص بیشتر دیده می‌شود. تجار و بازرگانان می‌توانند بیشتر بر روی آنها تمرکز کنند. براساس آمارها در سال 2018 کالاهای زیر مهم‌ترین نیازهای وارداتی امارات را تشکیل داده‌اند.

آمارها حاکی از آن است که سنگ‌های قیمتی و فلزات گران‌بها جزء برترین کالاهای وارداتی امارات محسوب می‌شوند. به طور کل، محصولات و تجهیزات صنعتی و شیمیایی جزء کالاهای برتر وارداتی امارات محسوب می‌شود. البته این آمار در رابطه با ایران می‌تواند متفاوت باشد و کالاهای دیگری از ایران به این کشور صادر شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

آمار صادرات ایران به امارات

براساس داده‌های رسمی، ایران در سال 2018 بیش از 5 میلیارد دلار کالا به امارات صادر کرده که نسبت به سال‌های قبل از آن، جهش قابل توجهی داشته است. به نحوی که طی 10 سال گذشته بیشترین میزان صادرات به این کشور در سال 2018 صورت گرفته است.

غیر از این سال، سال 2012 نیز مقدار قابل توجهی کالا از ایران صادر شده است. نمودار زیر وضعیت و آمار صادرات ایران به امارات را طی چند سال اخیر نمایش می‌دهد.

 

حتما بخوانید: هرآنچه که باید درباره تجارت و صادرات به اندونزی بدانیم

 

مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به امارات

آمارهای رسمی و بین‌المللی نشان می‌دهد که نام برخی از کالاها در میان آمار کالاهای صادراتی ایران به امارات بیشتر مشاهده می‌شود. طیفی از محصولات معدنی، نفتی، کشاورزی و سایر کالاها از ایران به امارات صادر می‌شود. لیست زیر به ترتیب مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به امارات در سال 2018 را نشان می‌دهد.

  • سوخت‌های فسیلی و مشتقات نفتی
  • مس
  • سنگ‌ها و فلزات قیمتی
  • سنگ‌ها ساختمانی و سرامیک
  • ماهی و انواع آبزیان
  • آهن و فولاد
  • میوه و خشکبار
  • سبزیجات و انواع صیفی‌جات
  • فلز روی
  • سرب

برای اطلاع دقیق‌تر از آمار کالاهای صادراتی ایران به امارات، می‌توان داده‌های رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد. بیشتر این کالاها به ترتیب از گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی پارس، بندر امام خمینی (ره)، بندر لنگه، منطقه ویژه بوشهر، مشهد، بندر باهنر و سایر گمرکات دیگر به امارات متحده عربی صادر شده است.

فهرست زیر آمار مهم‌ترین کالاهای صادراتی به امارات را در سال 97 و 98 نشان می‌دهد.

  • ماشین‌آلات و تجهیزات مختلف
  • سنگ‌های ساختمان، قیر و آسفالت
  • شیشه و محصولات شیشه‌ای
  • هویج، کاهو، هندوانه، شلغم، کیوی، هندوانه، گوجه فرنگی
  • لوازم خانگی و آشپزخانه
  • روغن‌ها و فرآورده‌های نفتی
  • سنگ‌های معدنی خصوصا سنگ مرمر

براساس داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران در میان محصولات صادراتی به امارات، نام برخی از گروه‌های کالایی از جمله محصولات کشاورزی و فرآورده‌های نفتی بیشتر دیده می‌شود.

 

با دریافت «مشاوره بازرگانی: واردات، صادرات و امورگمرکی» از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

و اما کلام آخر…

صادرات به امارات یکی از تجارت‌های مهم و پردرآمد برای تجار ایرانی محسوب می‌شود. عمده محصولاتی که به امارات صادر می‌شوند محصولات کشاورزی هستند. برای صادرات مواد غذایی حتما باید از لنج‌های دارای یخچال مخصوص نگهداری، استفاده کرد تا کالاها با کیفیت مطلوب به مقصد برسند.

Picture of دکتر علی قوامی
دکتر علی قوامی
دانش‌آموخته دکترای تخصصی (PhD) کارآفرینی فناوری، بنیانگذار و مدیر گروه بین‌المللی کسب و کار ساکوراد با بیش از ۲۰ سال تجربه بعنوان کوچ، مدرس، مشاور و منتور در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار در ۱۵ کشور جهان هستم. در تلاشم تا تجربیات ذی‌قیمت خود را با شما دوستان عزیزم به اشتراک گذارم.
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

کلینیک مشاوره کسب و کار

ارائه‌ی خدمات کوچینگ، مشاوره و منتورینگ توسط برترین متخصصان جوان

هاست سنتر حرفه‌ای

طیف وسیعی از خدمات حرفه‌ای هاستینگ با تنوع و کیفیت کنترل شده

کانال یوتیوب

آموزش‌ها و نکات کلیدی ما را دنبال کنید

کانال تلگرام

اخبار و تخفیفات گروهی ما را دنبال کنید

صفحه اینستاگرام

آموزش‌ها و تخفیفات گروهی ما را دنبال کنید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور