به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ارز دیجیتال امن

آیا ارز دیجیتال امن است؟ «نکاتی که باید از آن‌ها آگاه بود»

کریپتوکارنسی یا کریپتو، ارز دیجیتالی است که برای کار به‌عنوان وسیله مبادله از طریق یک شبکه کامپیوتری طراحی‌شده است که برای حفظ یا نگهداری آن به هیچ مقام مرکزی مانند دولت یا بانک وابسته نیست.

انواع اصلی ارزهای دیجیتال

سه نوع اصلی ارز دیجیتال وجود دارد: رمز ارز، استیبل کوین و ارز دیجیتال بانک مرکزی که به‌عنوان CBDC شناخته می‌شود. فناوری بلاک چین Blockchain که پایه و اساس ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند، رایج‌ترین شکل دفتر کل توزیع‌شده است که توسط ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

 

حتما بخوانید : ۳۰ آمار مهم ارزهای دیجیتال تا سال ۱۴۰۲

 

ارز دیجیتال

آیا انواع مختلفی از معاملات ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت کمی متفاوت است. سهام نشان‌دهنده مالکیت یک تجارت و ادعای سودی است که شرکت ایجاد می‌کند. بااین‌حال، خرید سکه‌های یک ارز دیجیتال، یک شرط‌بندی سوداگرانه بر روی حرکت قیمت آن ارز دیجیتال است، که می‌تواند بسیار نوسان داشته باشد و تابع قانون عرضه و تقاضا است، زیرا ارز دیجیتال به‌خودی‌خود یک دارایی پویا نیست. ارزهای رمزنگاری‌شده را می‌توان با سایر ارزهای دیجیتال یا با ارزهای فیات مانند دلار آمریکا با استفاده از کیف پول دیجیتال در یک برنامه معاملاتی مبادله کرد.

با برخی از خطرات امنیتی همراه است که باید قبل از انجام اولین معامله در مورد آن‌ها بدانید. اولاً، کریپتو هنوز یک طبقه دارایی بسیار فرار است که مستعد نوسانات قیمتی است. ثانیاً، این اکوسیستم مالی نسبتاً جدید، و نسبتاً غیرقانونی، با سهم کلاه‌بردارانی همراه است که به دنبال شکار تازه‌واردان ناآگاه هستند.

کریپتو دارای برخی مزایای امنیتی است که آن را نیز جذاب می‌کند. در این مقاله، نکات امنیتی اصلی را که باید قبل از غواصی عمیق‌تر در رمز ارز بدانید، مرور می‌کنیم.

آیا ارز دیجیتال امن است و چگونه می‌توانید با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنید؟

وقتی کسی می‌پرسد که آیا خریدوفروش ارز دیجیتال امن است یا خیر، ممکن است یکی از دو سؤال را بپرسد:

  • آیا کریپتو یک سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز است که می‌تواند به‌سرعت ارزش آن کاهش یابد؟
  • آیا کریپتو دارای خطرات امنیتی است که می‌تواند منجر به از دست دادن پول من از طریق کلاه‌برداری یا سایر انواع کلاه‌برداری شود؟

ازآنجایی‌که این‌ها اساساً سؤالات متفاوتی هستند، ما به هر یک از آن‌ها به‌طور جداگانه پاسخ‌خواهیم داد.

 

با دریافت « مشاوره سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال » از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

ارز دیجیتال

آیا ارز دیجیتال یک سرمایه‌گذاری مطمئن است؟

در مقایسه با سایر طبقات دارایی مانند سهام و اوراق قرضه دولتی، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار خطرناک در نظر گرفته شود.

درحالی‌که ارزهای دیجیتال به‌طورکلی در سراسر اروپا قانونی تلقی می‌شوند، بسیاری از جنبه‌های ارزهای رمز پایه تنظیم‌نشده باقی می‌مانند، یا ممکن است در معرض تغییر مقررات قرار گیرند. مقررات نوسانی بخشی از چیزی است که می‌تواند بازارهای کریپتو را در برابر بی‌ثباتی آسیب‌پذیرتر کند. با توجه به اینکه بسیاری از دولت‌های جهان در حال بررسی نحوه واکنش به افزایش کریپتو هستند، عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است در نوسانات کریپتوها به سمت جلو حرکت کند.

بخش دیگری از نوسانات عمومی کریپتو از این واقعیت ناشی می‌شود که هنوز نسبتاً جدید است و سرمایه‌گذاران ممکن است ندانند که دقیقاً ازآنچه استفاده کنند. ازآنجایی‌که رمز ارز دارای همان نقاط اثبات تاریخی سایر کلاس‌های دارایی، مانند سهام نیست، ممکن است بیشتر مستعد نوسانات قیمتی بزرگ باشد که با تغییر احساسات سرمایه‌گذار همراه است. برخی از ارزهای دیجیتال بیشتر از سایرین در معرض این امر هستند، اما حتی بیت‌کوین، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال ازنظر ارزش بازار، به دلیل نوسانات قیمت نگران‌کننده شناخته‌شده است.

اگر روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید ریسک را با خرید نکردن بیشتر ازآنچه که می‌توانید از دست بدهید، کاهش دهید. هنوز یک احتمال غیر صفر وجود دارد که ارزش هر دارایی کریپتو در یک روز معین کاهش یابد، بنابراین احتیاط کنید و سبد سرمایه‌گذاری متنوعی را در نظر بگیرید که کریپتو نقشی کوچک‌تر و سوداگرانه دارد.

آیا خطرات امنیتی مرتبط با ارز دیجیتال وجود دارد؟

بله، برخی از خطرات امنیتی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. ما آن‌ها را در اینجا تجزیه می‌کنیم.

  •  پرداخت با کریپتو با حمایت‌های قانونی محدود همراه است. پرداخت‌ها با کارت‌های بدهی و اعتباری سنتی ویژگی‌های امنیتی خاصی را ارائه می‌کنند که کریپتو ندارد. به‌عنوان‌مثال، در برخی موارد ممکن است مسئولیتی در قبال خریدهای متقلبانه‌ای که به نام شما انجام‌شده است، نباشید. این به‌طورکلی در مورد ارز دیجیتال صدق نمی‌کند. اگر پول خود را به دست یک کلاه‌بردار از دست بدهید، ممکن است راه واقعی برای پس گرفتن آن نداشته باشید.
  • کلاه‌برداری با ارزهای دیجیتال رایج است. شاید قبلاً ایمیلی دریافت کرده باشید که در آن تهدید می‌شود در صورت عدم پرداخت مبلغ مشخصی به بیت‌کوین، عکس‌های مخرب شمارا فاش می‌کند. یا شاید پیام مشکوکی دریافت کرده باشید که به شما برای برنده شدن یک NFT کمیاب یا یک ظرف بزرگ ارز دیجیتال تبریک می‌گوید. این‌ها تنها چند نمونه از کلاه‌برداری هستند که باید مراقب آن‌ها باشید. به‌طورکلی، اگر شخصی از شما بخواهد که به آن‌ها به‌صورت رمزنگاری پرداخت کنید و سایر انواع پرداخت را رد کنید، ممکن است قصد سرقت پول شمارا داشته باشد. و اگر کسی شمارا تحت‌فشار قرار دهد که به روش دیگری با ارز دیجیتال پرداخت کنید، این احتمال وجود دارد که سعی کند از شما کلاه‌برداری کند.
  • شما نمی‌توانید یک تراکنش ارز دیجیتال را «پس بگیرید». بسیاری از ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک چین برای ایجاد یک دفتر کل تراکنش‌های امن، عمومی و غیرقابل‌ویرایش استفاده می‌کنند. این فناوری دارای مزایای امنیتی است، اما به این معناست که تراکنش‌های رمزنگاری معمولاً قابل‌ویرایش یا برگشت‌پذیر نیستند. اگر با ارز دیجیتال به شخصی پول پرداخت می‌کنید، معمولاً هیچ نماینده خدمات مشتری وجود ندارد که بتوانید برای پردازش بازپرداخت در صورت خراب شدن اوضاع تماس بگیرید.

این‌ها تنها تعدادی از خطرات امنیتی مرتبط با ارزهای دیجیتال هستند، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که با تکامل اکوسیستم کریپتو به ظهور خود ادامه می‌دهند.

ارز دیجیتال

امن‌ترین راه برای خرید ارز دیجیتال چیست؟

با ظهور کریپتو، تعداد صرافی‌های آنلاین و بازارهایی که کاربران می‌توانند کریپتو بخرند و بفروشند، افزایش‌یافته است. به‌عنوان یک قاعده کلی، پلتفرم‌های آنلاین امن‌تر تمایل دارند که از شما بخواهند هویت خود را ثابت کنید، زیرا از دستورالعمل‌های «مشتری خود را بشناسید» (KYC) و «ضد پول‌شویی» (AML) پیروی می‌کنند.

بسیاری از صرافی‌های رمزنگاری محبوب، مانند Coinbase، از مشتریان می‌خواهند قبل از دسترسی به ویژگی‌های معاملاتی خاص، اطلاعات مربوط به خود را تأیید کنند. اگر به‌تازگی در دنیای رمز ارز شروع به کارکرده‌اید، به‌طورکلی ایده خوبی است که به صرافی یا بازاری بروید که امنیت را جدی می‌گیرد و این نوع مراحل را برای تأیید هویت شما اجرا می‌کند.

امن‌ترین راه برای ذخیره ارزهای دیجیتال چیست؟

به‌طورکلی، ایمن‌ترین راه برای ذخیره ارزهای دیجیتال این است که آن را آفلاین نگه‌دارید و از کسانی که ممکن است بتوانند از اتصال اینترنت برای دسترسی به آن استفاده کنند، دور نگه دارید. در صورت استفاده از کیف پول سخت‌افزاری که به آن «کیف پول سرد» یا «ذخیره سرد» نیز گفته می‌شود، می‌توانید رمزنگاری خود را آفلاین نگه‌دارید. کیف پول‌های دیجیتال (به‌عنوان‌مثال “کیف پول‌های داغ”) که می‌توانند آنلاین یا روی دسکتاپ شما باشند، ممکن است در برابر سرقت هکرها آسیب‌پذیرتر باشند.

انواع مختلفی از کیف پول‌های رمزنگاری وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، ازجمله کیف پول‌های سخت‌افزاری که توسط نام های معروفی مانند Ledger و Trezor ارائه می‌شوند. نقطه‌ضعف کیف پول‌های سخت‌افزاری این است که می‌توانند بسیار گران باشند، و اگر کیف پول خود را گم کنید یا در جای درستی قرار دهید، برای دسترسی مجدد به رمز ارز خود به یک‌دانه بازیابی نیاز دارید. بااین‌حال، آن‌ها احتمالاً امن‌ترین گزینه را در این مرحله نشان می‌دهند.

امن‌ترین ارز دیجیتال چیست؟

به بیان ساده، «ایمن‌ترین» ارز دیجیتال وجود ندارد. این بدان معنا نیست که برخی از ارزهای رمزنگاری‌شده احتمالاً امن‌تر از سایرین نیستند. گفته می‌شود ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین و اتریوم به دلیل استفاده از فناوری بلاک چین غیرمتمرکز دارای برخی ویژگی‌های امنیتی ذاتی هستند و پذیرش گسترده‌تر این ارزهای دیجیتال (نسبت به سایر به‌اصطلاح «آلت‌کوین‌ها») ممکن است آن‌ها را کمتر مستعد نوسانات عظیم قیمت‌ها کند.

در اینجا شایان‌ذکر است که امنیت بخشی از جذابیت فناوری بلاک چین غیرمتمرکز است. خود بیت کوین به‌منظور ایجاد امنیت بیشتر به خریداران و فروشندگان در معاملات و اجتناب از نیاز به شخص ثالث قابل‌اعتماد ایجادشده است.

ارز دیجیتال

5 خطر ارز دیجیتال که باید قبل از سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید

قبل از خرید یا فروش کریپتو، ارزش درک برخی از خطرات کلیدی ارزهای دیجیتال را دارد. در اینجا 5 نکته قابل تامل است:

1. فناوری بلاک چین هنوز نسبتاً جدید است.

ماهیت رمزنگاری بلاک چین و همچنین شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا که تراکنش‌ها را تائید می‌کند، برخی از ویژگی‌های امنیتی ذاتی را ارائه می‌دهد. برای مثال، استفاده از رمزگذاری با هش‌ها و مُهرهای زمانی، تغییر داده‌های موجود در یک بلوک را پس از اضافه شدن به بلاک چین، عملاً غیرممکن می‌کند.

اما فناوری بلاک چین غیرمتمرکز هنوز نسبتاً جدید است و ما هنوز در حال کشف چگونگی استفاده و تنظیم بهترین آن هستیم. در این میان، برخی از مجرمان توانسته‌اند از ناشناس بودن ارائه‌شده توسط رمز ارز به کاربران کلاه‌بردار، که ممکن است برای بازپس‌گیری دارایی‌های خود رجوع کمی داشته باشند، استفاده کنند.

2. کریپتوکارنسی یک سرمایه‌گذاری بسیار بی‌ثبات است.

کریپتوها سرمایه‌گذاری‌های ناپایداری هستند، بنابراین از دیدن ارزش آن‌ها به مقدار بسیار قابل‌توجهی تعجب نکنید. در واقع، مشخص‌شده است که آن‌ها طی چند ساعت با درصدهای دورقمی افزایش و کاهش می‌یابند. عملکرد گذشته شاخص خوبی برای عملکرد آینده در مورد هر سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیزی نیست و مطمئناً شامل کریپتوها نیز می‌شود. با همه این‌ها گفته شد، شما نباید بیش‌ازحدی که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه‌گذاری کنید.

3. کلاه‌برداری با ارزهای دیجیتال یک نگرانی رو به رشد است.

متأسفانه، دنیای ارزهای دیجیتال مملو از کلاه‌برداری است. مجرمان ممکن است از برنامه‌های جعلی، کیف پول‌های رمزنگاری و ایمیل‌ها استفاده کنند تا شمارا فریب دهند تا کلیدهای خصوصی خود را رها کنید و به آن‌ها اجازه دسترسی به دارایی‌های رمزنگاری شمارا بدهند. کلاه‌برداری‌های NFT نیز به‌طور فزاینده‌ای رایج می‌شوند، به‌طوری‌که برخی از خریداران توسط حساب‌های جعلی بانام‌های جعلی فریب داده می‌شوند، یا وعده‌های حق امتیازی که هرگز محقق نمی‌شوند.

خود کریپتوها نیز می‌توانند ماهیت کلاه‌برداری داشته باشند. این مورد در مورد توکن Squid Game بود که دارای مکانیزم داخلی بود که بسیاری از دارندگان را از فروش مجدد توکن های خود باز می‌داشت.

4. ارزهای رمز پایه هنوز تا حد زیادی تحت نظارت نیستند.

علیرغم برخی اقدامات در سراسر جهان برای تنظیم ارزهای دیجیتال، آن‌ها نسبت به بسیاری از کلاس‌های دارایی دیگر کمتر تحت نظارت هستند. اگر پلتفرمی که دارایی‌های رمزنگاری شمارا مبادله یا نگهداری می‌کند ورشکست شود، این خطر وجود دارد که تمام سرمایه خود را از دست بدهید. به‌طور مشابه، اگر صرافی‌ای که رمز ارز شمارا در اختیار دارد توسط مجرمان هک شود، دارایی‌های شما ممکن است در خطر باشد.

علاوه بر این، مالیات بر ارزهای دیجیتال در مراحل اولیه خود است و تغییرات آتی می‌تواند عواقبی برای سرمایه‌گذاری شما داشته باشد.

5. تنوع کلیدی است.

هزاران ارز دیجیتال وجود دارد و بسیاری از آن‌ها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند. تشخیص برنده نهایی از بازنده هنوز دشوار است.

مانند سرمایه‌گذاری‌های پرخطر به‌طورکلی، این هرگز ایده خوبی نیست که همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهید. اگر سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را انتخاب می‌کنید، بهتر است سرمایه‌گذاری خود را در انواع ارزهای دیجیتال مختلف پخش‌کنید.

3 نکته برای ایمن نگه‌داشتن ارز دیجیتال

یک رویکرد محتاطانه می‌تواند به شما کمک کند تا از برخی از خطراتی که معمولاً با ارزهای دیجیتال مرتبط است، اجتناب کنید. در اینجا نکات اصلی ما برای دوری از دام‌ها آورده شده است.

1. قبل از خرید کریپتو در مورد صرافی تحقیق کنید.

درگذشته، برخی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال از حملات مخرب هکرها رنج می‌بردند. صرافی را با ویژگی‌های امنیتی قوی و همچنین کارمزد کم و سهولت استفاده در نظر بگیرید. قبل از انجام معامله، کمی در مورد صرافی تحقیق کنید و سعی کنید بدانید که کاربران در مورد آنچه می‌گویند.

2. قبل از سرمایه‌گذاری در مورد ارزهای دیجیتال تحقیق کنید.

وایت پیپر کریپتو را بخوانید. استاندارد هر ارز جدید، این سند برای کمک به درک موارد استفاده و مقیاس‌پذیری کریپتو و برنامه‌های سازنده برای آینده طراحی‌شده است. همچنین می‌توانید به یک انجمن آنلاین ارزهای دیجیتال بپیوندید تا ایده‌ها و نکاتی را برای تکمیل تحقیقات خود دریافت کنید.

جستجوهای اینترنتی همچنین ممکن است اطلاعات مفیدی در مورد سابقه و شهرت یک ارز دیجیتال به دست آورند.

3. بیشتر ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول رمزنگاری امن ذخیره کنید.

ذخیره بیشتر ارزهای دیجیتال خود در یک کیف پول ایمن باید از شما در برابر سرقت محافظت کند. استفاده از یک کیف پول سخت‌افزاری “سرد” می‌تواند خطر از دست دادن رمزنگاری شما در اثر هک آنلاین را کاهش دهد.

 

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بازارهای مختلف سرمایه و نکات مهم آن

 

و اما کلام آخر …

بهتر است قبل از خرید، درک درستی از ارز دیجیتال داشته باشید. رمز ارز یک پدیده نسبتاً جدید است، بنابراین هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد آن وجود دارد. در صورت داشتن هرگونه سؤال در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ساکوراد که در این خصوص باتجربه هستند تماس گرفته و پاسخ سؤالات خود را دریافت نمایید.

 

منبع: forbes

Picture of لیلا سلوکی
لیلا سلوکی
من یک مدرس و مترجم زبان انگلیسی هستم و تا این لحظه میلیاردها ثانیه تلاش کردم تا به هدفم نزدیک شوم و این داستان همچنان ادامه دارد ...
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما
روشهای ارزش گذاری

شیوه ارزشگذاری سهام شرکتها در بازار بورس

سرمایه‌گذاری در بورس دارای اهمیت بسیار زیادی در سامانه‌های اقتصادی است و به عبارتی یکی از پارامترهایی است که میزان سنجش سلامت و یا بیماری اقتصادی کشورها را مشخص می‌کند. یکی از مهم‌ترین مباحثی که در اقتصاد دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرد استفاده از سرمایه‌های راکد در جهت توسعه‌ی اقتصادی هر کشور است.

ادامه مطلب »

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

کلینیک مشاوره کسب و کار

ارائه‌ی خدمات کوچینگ، مشاوره و منتورینگ توسط برترین متخصصان جوان

هاست سنتر حرفه‌ای

طیف وسیعی از خدمات حرفه‌ای هاستینگ با تنوع و کیفیت کنترل شده

کانال یوتیوب

آموزش‌ها و نکات کلیدی ما را دنبال کنید

کانال تلگرام

اخبار و تخفیفات گروهی ما را دنبال کنید

صفحه اینستاگرام

آموزش‌ها و تخفیفات گروهی ما را دنبال کنید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور