به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بیمه بیکاری

بیمه بیکاری و نکات مربوط به آن

بیمه بیکاری که مزایای بیکاری نیز نامیده می‌شود، نوعی بیمه ارائه‌شده توسط دولت است که در صورت از دست دادن شغل و رعایت واجد شرایط بودن، به‌صورت هفتگی به افراد پول پرداخت می‌کند. زمانی که یک کارمند به دلیل موقعیتی برای مثال، اخراج شده است و یا به هر دلیل موجه دیگر ترک کارکرده است، در این شرایط، می‌تواند برای دریافت درصدی از دستمزدی که در صورت اشتغال به کار دریافت می‌کرده، درخواست دهد.

بیمه بیکاری

مزایای بیمه بیکاری چیست؟

مزایای بیمه بیکاری زمانی که بدون تقصیر شغل خود را از دست می‌دهید، درآمد موقتی برای شما فراهم می‌کند. این پول تا حدی جایگزین درآمدهای ازدست‌رفته شما می‌شود و به شما کمک می‌کند تا هنگام جستجوی کار جدید هزینه‌ها را پرداخت کنید. درحالی‌که مزایای دریافت می‌کنید، وظیفه شما این است که در اسرع وقت به کار خود بازگردید.

چه کسانی واجد شرایط بیمه بیکاری نیستند؟

  • کارگران اخراج شده
  • افرادی که داوطلبانه ترک کار کرده اند
  • پیمانکاران مستقل
  • افرادی که به‌ سادگی ترجیح به کار نکردن می کنند.

کسانی که به‌طور داوطلبانه ترک کار کرده‌اند و یا به دلیلی منصفانه اخراج شده‌اند، معمولاً واجد شرایط بیمه بیکاری نیستند. به‌عبارت‌دیگر، فردی که به دلیل کمبود کار و بدون تقصیر خود از شغل خود جداشده است، معمولاً واجد شرایط دریافت مزایای بیکاری است.

 

حتما بخوانید: قانون کار و پاسخ به سؤالات متداول در این حوزه (قسمت اول)

 

چه کسانی واجد شرایط بیمه بیکاری هستند؟

اگر شغل خود را رها کرده‌اید و بیمه بیکاری می‌خواهید، حتماً دلیل خوبی برای ترک کار داشته‌اید. دو نوع دلیل وجود دارد که بیمه بیکاری پذیرفته می‌شود:

  • دلایل جدی مرتبط با کارفرما، به نام «علت خوب منتسب به واحد کارفرما» یا
  • دلایل شخصی جدی یا مهم که «دلایل فوری، قانع‌کننده یا ضروری» نامیده می‌شوند.

اگر به یکی از این دلایل کار را ترک کردید، پس شما مقصر نبوده‌اید. اما، باید نشان دهید که قبل از رفتن سعی کرده‌اید مشکل را حل کنید و یا باید نشان دهید که هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید که کارساز باشد. شما فقط در صورتی می‌توانید بیمه بیکاری دریافت کنید که به دلایلی مانند زیر کار خود را ترک کنید:

  • بدون اینکه مقصر باشید شغل خود را از دست‌داده باشید.
  • شرایط کاری ناایمن یا ناسالم، ازجمله شرایط کاری با تجهیزات خطرناک
  • انتقال به کار نامناسب
  • اگر کارفرما شغل شما را تغییر دهد، مثلاً به شما ساعات کمتری می‌دهد، حقوق کمتری نسبت به قبل به شما می‌دهد یا حداقل دستمزد را به شما نمی‌دهد.

 

حتما بخوانید: قرارداد کار و پاسخ به سؤالات متداول در این حوزه (قسمت دوم)

 

آیا کار خود را داوطلبانه ترک کردید؟

گاهی اوقات کارگران نمی‌خواهند کار خود را ترک کنند اما احساس می‌کنند که باید کار خود را ترک کنند. در این شرایط ممکن است همچنان امکان دریافت بیمه بیکاری وجود داشته باشد.

لذا در صورت موارد بروز زیر ممکن است بتوانید مزایای بیکاری دریافت کنید:

  • شما شغل خود را ترک کردید زیرا معتقد بودید که در شرف اخراج هستید.
  • شما پس‌ از اینکه رئیستان به شما اجازه داد که استعفا دهید یا اخراج شوید، استعفا دادید.
    ممکن است لازم باشد نشان دهید که سعی کرده‌اید مشکلاتی را که با شغل یا کارفرمای خود قبل از خروج داشتید برطرف کنید.

 

حتما بخوانید: تغییر محل خدمت به‌اجبار کارفرما

 

الزامات بیمه بیکاری

یک فرد بیکار برای واجد شرایط بودن دریافت مزایای بیمه بیکاری باید دو شرط اولیه را داشته باشد. یک فرد بیکار باید آستانه‌های تعیین‌شده توسط دولت را برای دستمزدهای به‌دست‌آمده یا مدت کار در یک دوره پایه مشخص‌ شده رعایت کند. دولت همچنین باید مشخص کند که فرد واجد شرایط بدون تقصیر خود بیکار است. زمانی که این دو شرط را برآورده می‌کند، می تواند شخص درخواست بیمه بیکاری بدهد.

پس از اولین درخواست، معمولاً دو تا سه هفته برای رسیدگی و تأیید یک ادعا طول می‌کشد. پس از تائید یک ادعا، شرکت‌کننده باید گزارش‌های هفتگی یا دوهفته‌ای را ارسال کند که وضعیت استخدامی خود را آزمایش یا تائید کند. گزارش‌ها باید برای واجد شرایط بودن برای پرداخت مزایا ارسال شوند.

بیمه بیکاری

تأمین مالی بیمه بیکاری

سؤال بزرگ این است که بودجه سیستم چگونه تأمین می‌شود؟

بیمه بیکاری توسط مالیات‌هایی که کارفرمایان می‌پردازند تقویت می‌شود. پولی که یک فرد بیکار از بیمه بیکاری دریافت می‌کند، از طریق مالیات بر حقوق که شرکت شما به دولت می‌پردازد تأمین می‌شود.

وقتی یک کارمند ادعای بیمه بیکاری می‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی یک کارمند شرکت را ترک می‌کند، چند هفته بعد کارفرما مبنی بر اینکه کارمند درخواست بیمه بیکاری داده است، اخطار دریافت می‌کند.

اگر آن‌ها به دلایلی اخراج کردید یا داوطلبانه شرکت را ترک کرده‌اند، می‌توانید با این ادعا مخالفت کنید. ممکن است به دلیل موقعیتی خارج از کنترل آن‌ها اخراج ‌شده‌اند، می‌توانید این ادعا را بپذیرید. در صورتی که ادعا را بپذیرید، می‌توانید نشان دهید که آن را قبول دارید یا به‌سادگی هیچ کاری انجام نمی‌دهید.

اگر شرایط واجد شرایط بودن مزایای بیکاری کارمند را به چالش بکشید، کار زیادی در پیش دارید. ابتدا باید به‌سرعت به اداره بیکاری پاسخ دهید و اغلب یک دوره زمانی انتخابی برای انجام آن وجود دارد (معمولاً 10 روز).

اگر در مهلت مقرر پاسخ ندهید، ممکن است با نرخ مالیات بالاتر به‌اضافه جریمه مواجه شوید. پاسخ شما باید شامل جزئیاتی مانند غرامت کارمند، شغل و تاریخ استخدام باشد، علاوه بر اینکه دقیقاً دلیل اخراج کارمند را نیز توضیح دهد. (داشتن سوابق جامع در پرونده استخدامی آن‌ها برای برنده شدن موفقیت‌آمیز یک ادعا بسیار مهم است.)

اما ممکن است کار هنوز تمام نشده باشد. اگر با این ادعا مخالفت کنید و مشخص شود که حق با شماست، کارمند سابق همچنان می‌تواند نسبت به تصمیم اعتراض کند. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، اداره بیکاری یک جلسه استماع تلفنی بین شرکت شما و کارمند خاتمه یافته و مشاور حقوقی آن‌ها برگزار می‌کند.

 

با دریافت « مشاوره حقوقی کسب و کار و قراردادها » از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

و اما کلام آخر …

افرادی که به‌طور داوطلبانه شغل خود را ترک می‌کنند معمولاً واجد شرایط بیمه بیکاری نیستند، اگر به دلیل دستمزدهای پرداخت‌نشده، شرایط کاری ناایمن، کاهش ناگهانی ساعات کاری یا برخی عوامل دیگر، از کار کناره‌گیری کنید، ممکن است واجد شرایط دریافت مزایا باشید. اصطلاح قانونی این امر اخراج سازنده است.

توجه به این نکته مهم است که هر کارگری واجد شرایط پرداخت بیمه بیکاری نیست. تقریباً در هر موردی، قبل از اینکه کار خود را ترک کنید، باید سعی کنید مشکلات را با کارفرمای خود حل کنید. حتی اگر دلیل خوبی برای ترک کار دارید، باید نشان دهید که ترک کار آخرین انتخاب شما بوده است.

 

منابع: masslegalhelpcbppinvestopedia

لیلا سلوکی
لیلا سلوکی
من یک مدرس و مترجم زبان انگلیسی هستم و تا این لحظه میلیاردها ثانیه تلاش کردم تا به هدفم نزدیک شوم و این داستان همچنان ادامه دارد ...
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور