به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اکوسیستم کارآفرینی

اکوسیستم کارآفرینی و اجزای آن

اکوسیستم کارآفرینی عبارت است از مجموعه‌ای از بازیگران و عوامل وابسته به‌هم است که به‌گونه‌ای هماهنگ‌شده‌ در قالب یک اجتماع شبکه‌ای پویا، کارآفرینی مولد را با نوآوری، رشد بهره‌وری و اشتغال در یک منطقه‌ای خاص ممکن می‌سازند.

همه ما انسان‌ها مهارت‌ها و قابلیت‌هایی داریم‌. با ‌این‌حال دلیل موفقیت بسیاری از افراد نسبت به دیگران عمدتاً پرورش، تشویق و فعال‌سازی این مهارت‌ها است.

به همان شیوه‌ای که در زندگی فردی ما اتفاق می‌افتد، کارآفرینان نیز به محیط‌های قدرتمند برای توانمندسازی خود نیاز دارند که نه تنها باعث اطمینان از تغییر ایده‌ها در جهت پیگیری‌های عملی است، بلکه سبب می‌شود اکوسیستم لازم جهت رشد و ترقی را نیز داشته باشند. به‌طور خلاصه، اکوسیستم کارآفرینی شامل تمام ذینفعان از جمله دولت، بوروکراسی، تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان می‌شود.

 

حتما بخوانید: گامهای هفتگانه برای موفقیت در کارآفرینی

 

مفهوم اکوسیستم کارآفرینی

از دوران مدرسه با واژه‌ای آشنا شده‌ایم به نام اکوسیستم یا زیست‌بوم که به محیط زیست و حیات جانوران مربوط می شود. اما امروزه نیز می‌شنویم که این واژه‌ها درباره حیات استارتاپی نیز زیاد مطرح می‌شود. والدز در مقاله‌ خود در سال ۱۹۸۸ به‌عنوان یکی از نخستین محققان، اکوسیستم را این‌گونه تعریف نمود: “اکوسیستم به ترکیبی از موجودات و تعامل آن‌ها با محیطی که به‌عنوان یک واحد مجزا می‌باشند اطلاق می‌گردد. این ترکیب همانند انسان و دیگر موجودات، تحت تأثیر محیط قرار می‌گیرد.”

اجزاء یک اکوسیستم کارآفرینی

برای وقوع یک اکوسیستم کارآفرینی توانمند، سرمایه‌گذارانی باید حضور داشته باشند تا بر روی شرکت‌های تازه‌کار، سرمایه‌گذاری کنند. بتوانند با وجود موانع اولیه، با سرمایه‌های خود ادامه فعالیت شرکت را تاًمین کنند. در مرحله بعد، دولت باید قوانین و سیاست‌هایی را اتخاذ کند که کارآفرینان را با ارائه معافیت مالیاتی، مزایا، زمین و امکاناتی از جمله جاده‌ها و زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌های بین‌المللی و غیره تشویق کنند؛ به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران جهانی به این اکوسیستم‌ها جذب شوند. علاوه بر این، کارهای کارآفرینان نباید با بوروکراسی و از طریق قوانین و‌ مقررات بی‌معنی، مختل شود. در عوض، باید سرعت تصمیم‌گیری را افزایش داد و واحدهای مجزا تصمیمات را اجرا کنند. همچنین باید یک بخش کارکنان ماهر وجود داشته باشد که بتوانند در این شرکت‌های تازه‌کار فعالیت کنند. همچنین اطمینان حاصل شود که هنگام ترک کار این افراد، شرکت‌ها اشخاص لازم را جهت ادامه فعالیت خواهند داشت.

حتما بخوانید: ۳ روش ایده پردازی خلاقانه برای کارآفرینی موفق

نمونه های موردی از اکوسیستم های کارآفرینی موفق

در اینجا به چند نمونه از اکوسیستم های کارآفرینی موفق در جهان اشاره می کنیم:

بنگلور

ابتدا نمونه‌ای از بنگلور، مرکز فناوری اطلاعات در کشور هندوستان که اغلب تحت عنوان دره سیلیکون هند نامیده می‌شود، را بررسی می‌کنیم. بنگلور به‌عنوان مکانی برای نوآوری شرکت‌های جهانی تبدیل شده است. زیرا علاوه بر ارائه محیطی بی‌نظیر و شاداب از لحاظ استعدادهای قابل دسترس، دارای دولتی محبوب است که برخلاف دخالت دولت هند، بهترین راه را برای صنعت فناوری هندوستان و رشد آن در تجارت ارائه می‌دهد.

بنگلور دارای قوانین و همچنین اصلاحات مالیاتی ویژه‌ای است. شرکت‌ها را برای دستیابی به مزایا تشویق می‌کند و مهم‌تر از همه، فرهنگ نوآوری پررونقی دارد. در واقع تمامی این عوامل باعث شدند که کارآفرینان هندی مانند مؤسسین برندهای معتبر جهانی مثل Infosys ،Wipro ،TCS و سایر شرکت‌ها، اکوسیستم کارآفرینی توانمندی داشته باشند که باعث رشد و شکوفایی آن‌ها شود.

دره اصلی سیلیکون

طرح این اکوسیستم، در دره سیلیکون کالیفرنیا در ایالات متحده آغاز شد که در آن شرکت‌های جهانی مانند اپل، گوگل و مایکروسافت علاوه بر فیس‌بوک و هزاران شرکت دیگر، دریافتند که اکوسیستم کارآفرینی آن‌ها جهت شروع فعالیت و موفقیت مناسب بوده است. این واقعیت که دره سیلیکون به رغم رکود، رشد می‌کند، نشان‌دهنده این است که چگونه این منطقه فراتر از نقاط ضعف بازار بوده است. همچنین طرز تفکر خود را به‌عنوان مکانی که کارآفرینان می‌توانند در آن رشد کنند، شکل داده است. علاوه بر این، کشور چین که در سال‌های اخیر به‌عنوان رویای کارآفرینان ظهور کرده است، از روش دره سیلیکون پیروی کرده است. این موضوع اثبات‌کننده منبع تغذیه مناسب برای تجارت و رشد کارآفرینان است.

 

حتما بخوانید: رازهای موفقیت در کسب و کار و کارآفرینی

چرا کشور چین پیشرو است؟

در نظر گرفتن عواملی که به ساختن اکوسیستم کارآفرینی توانمند، کمک می‌کنند بسیار حیاتی است. کشور چین در بسياری از جنبه‌ها در این زمینه نسبت به هندوستان پیشرفت داشته است. این کشور نه تنها اکوسیستم مناسبی را ارائه می‌دهد، بلکه تضمین می‌کند کارآفرینان، قهرمانانی هستند که همچون سیاستمداران و شخصیت‌های دیگر در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرند.

با دریافت « مشاوره راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی » از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

و اما کلام آخر …

اکوسیستم کارآفرینی، به مجموعه افراد، سازمان‌­ها، روش‌­ها، قوانین، رویدادها و … در یک محدوده جغرافیایی گفته می­‌شود که بر فعالیت­‌های کارآفرینی در آن منطقه، اثر می‌گذارد. هر نهادی که به‌طور بالفعل و یا بالقوه مشوق و حامی کارآفرینی است، ذینفع اکوسیستم کارآفرینی به‌حساب می‌آید. ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، کارآفرینان، مراکز رشد، مراکز شتاب‌دهی، رهبران اجتماعی، نمایندگان نیروی کار از این دسته هستند.

دکتر علی قوامی
دکتر علی قوامی
دانش‌آموخته دکترای تخصصی (PhD) کارآفرینی فناوری، بنیانگذار و مدیر گروه بین‌المللی کسب و کار ساکوراد با بیش از ۲۰ سال تجربه بعنوان کوچ، مدرس، مشاور و منتور در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار در ۱۵ کشور جهان هستم. در تلاشم تا تجربیات ذی‌قیمت خود را با شما دوستان عزیزم به اشتراک گذارم.
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

4 پاسخ

  1. ناامیدی ترسناک‌تر از پیری است، در پیری جسم ما مچاله می‌شود، در ناامیدی روح ما.

  2. مردمی که به میل خود در تاریکی نشسته‌اند، نیازی به روشنایی ندارند!

    1. چرا نمی‌توانیم زندگی‌های مختلفی را امتحان کنیم مثل لباس‌های گوناگون تا ببینیم کدام بیشتر به ما می‌آید؟

    2. گروه ساکوراد یکی از بهترین مجموعه های مشاوره تجاری هست که تا به حال دیدم

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور