به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
امنیت سیستم در مکانهای عمومی

چگونه امنیت سیستم خود را در مکان های عمومی حفظ کنیم؟

اتصال لپ تاپ شما به Wi-Fi در یک مکان عمومی، درست مانند این است که با چشمان بسته بر روی لبه ی پرتگاه حرکت کنید. شاید فکر کنید که قطع تمام اتصال های موجود می تواند راه حل مناسبی باشد اما بدون شک، راه های بهتری برای استفاده از اینترنت و حفظ امنیت سیستم نیز وجود دارد.

ممکن است در حالی که تنها راه ارتباطی شما در یک مکان عمومی Wi-Fi است، مجبور شوید برای انجام کارهای خود به اینترنت متصل شده و به چند سایت مراجعه کنید. در این مقاله، حفظ امنیت سیستم در زمان اتصال به اینترنت در مکان های عمومی بررسی شده است.

خطر در کمین است

ممکن است بسیاری از افراد، پس از مطالعه ی مقدمه ی این مقاله به این فکر بیفتند که چندین بار در مکان های عمومی از اینترنت استفاده کرده و هیچ مشکلی برای آن ها به وجود نیامده است.

باید بدانیم که با پیشرفت علم و فناوری در دنیای کامپیوتر، ابزاری که هکر ها و مجرمان اینترنتی از آن ها برای ورود به سیستم ها و خرابکاری در دستگاه های کامپیوتری استفاده می کنند، قوی تر شده و استفاده از چنین ابزار هایی، با توجه به خودکار شدن عملکردشان، آسان تر نیز شده است.

امروزه یکی از این افراد تنها در چند ثانیه می تواند به سیستم شما نفوذ کرده و به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کند، پس بهتر است با صرف تنها چند دقیقه امنیت سیستم خود را بالا برده و از این کار جلوگیری کنید.

لازم است بدانیم که برای پیشگیری از خطر هایی که امنیت دستگاه های کامپیوتری شما را در یک مکان عمومی تهدید می کند، لازم نیست یک متخصص کامپیوتر یا اینترنت باشید و تنها با استفاده از چند نکته ی ساده در زمانی کوتاه، می توانید خطر مواجه شدن با چنین مواردی را به کمترین مقدار ممکن برسانید.

از یک نرم افزار امنیتی مناسب استفاده کنید

بدون شک نخستین اقدام شما، می بایست استفاده از یک نرم افزار امنیتی باشد. چنین نرم افزار هایی از دسترسی افراد ناشناس به اطلاعات شما جلوگیری کرده، شما را از وجود ویروس ها یا فایل های آلوده شده به ویروس آگاه کرده و بد افزار ها و لینک هایی که ممکن است به سیستم آسیب برسانند را پاک می کنند.

وجود برنامه های ضد ویروس، ضد بد افزار و دیوار آتش بر روی هر سیستم کامپیوتری، ضروری است. در سیستم عامل ویندوز، برنامه ی دیوار آتش وجود داشته و به صورت پیش فرض فعال شده است اما کاربران باید از برنامه های ضد ویروس و ضد بد افزار نیز استفاده کنند.

برای اطمینان از فعال بودن دیوار آتش در ویندوز 7، مسیر Start –> Control Panel –> Security را دنبال کرده و بر روی Windows Firewall کلیک کنید. در این پنجره بر روی گزینه Turn Windows Firewall On Or Off کلیک کرده، کلمه عبور administrator را در صورت درخواست وارد کرده و پس از انتخاب On (Recommended)، بر روی OK کلیک کنید.

در ویندوز 8، در صفحه Start، عبارت firewall را تایپ کرده، Settings را از فهرستی که در سمت راست صفحه ظاهر می شود انتخاب کرده، در سمت چپ بر روی Windows Firewall و سپس بر روی Turn Windows Firewall On Or Off کلیک کرده و در انتها، بر روی Turn On Windows Firewall for public networks کلیک کنید.

همچنین می توانید برای بالا رفتن امنیت سیستم، از گزینه Block All Incoming Connections در این فهرست استفاده کنید.

بهتر است قبل از اتصال به اینترنت در مکان های عمومی، از به روز بودن سیستم عامل و برنامه های کاربردی لپ تاپ یا تبلت خود مطمئن شوید. 
علاوه بر استفاده از نرم افزارهای امنیتی سیستم عامل می توانید با نصب یک آنتی ویروس مناسب و به روز نگه داشتن آن بر امنیت سیستم خود بیفزایید.

به اشتراک گذاشتن را فراموش کنید

نخستین بار که به هر شبکه ای متصل شوید، ویندوز از شما می خواهد تا مشخص کنید که با کدام یک از شبکه های خانگی (Home Network)، شبکه های کاری (Work Network) یا شبکه های عمومی (Public Network)، ارتباط برقرار کرده اید. در زمان استفاده از اینترنت در مکان های عمومی، بهتر است Public Network را انتخاب کنید.

در این صورت، سیستم عامل شما از شناخته شدن و مشاهده شدن دستگاه کامپیوتری شما توسط دیگر کاربران متصل به همان شبکه جلوگیری کرده، نرم افزار های طراحی شده برای خراب کاری و نفوذ به سیستم های کامپیوتری را متوقف کرده، از دسترسی به HomeGroup پیش گیری کرده و یافتن سیستم (network discovery) را غیر فعال می کند.

cropped-favicon.webp حتما بخوانید : آشنایی با کامپیوترکوانتومی

استفاده از اتصال غیرخودکار

اگرچه ممکن است کمی وقت گیر و خسته کننده باشد اما بهتر است همواره به صورت غیر خودکار به اینترنت مکان های عمومی متصل شوید. در مکان های عمومی، همیشه افرادی هستند که با استفاده از SSID ها (مخفف Service Set Identifier به معنی شناسایی کننده مجموعه خدمات) تلاش می کنند تا با استفاده از نام های تجاری مختلف، شما را فریب بدهند.

ممکن است در یک مکان تجاری بسیار بزرگ قرار داشته باشید اما این به آن معنی نیست که می توانید به هر شبکه ی اینترنتی با نام هر کافی شاپی در SSID متصل شوید. قبل از وارد شدن، بهتر است SSID را با یکی از کارمندان محلی که در آن قرار دارید، بررسی کنید.

همه ی ما می دانیم هنگامی که نیاز به اینترنت داریم، چه اتفاقی می افتد: استفاده و اتصال به شبکه های باز، آسان تر از اتصال به شبکه هایی است که برای متصل شدن به آن ها، نیاز به وارد کردن کلمه عبور داریم.

اما هرگز این کار را انجام ندهید. اگرچه شبکه های دارای کلمه عبور به خودی خود از امنیت بیشتری برخوردار نیستند اما وجود کلمه ی عبور می تواند نشان دهنده ی این باشد که یک شبکه به وسیله ی یک شرکت تجاری میزبانی می شود، یا یک روتر (Router) پُرتابل متعلق به یک سارق اطلاعات اینترنتی در پشت آن قرار دارد.

حفظ امنیت شبکه های عمومی

در زمان اتصال به اینترنت در مکان های عمومی، از سایت های تجارت الکترونیکی و بانکداری استفاده نکنید. اگر مجبور بودید که به این گونه سایت ها مراجعه کنید، مطمئن شوید که در زمان وارد کردن نام کاربری و کلمه ی عبور، هیچ کسی نمی تواند صفحه نمایش یا صفحه کلید شما را ببیند.

همچنین اطمینان پیدا کنید که سایتی که چنین اطلاعاتی را در آن وارد می کنید، داده های شما را رمز گذاری می کند. همواره به خاطر داشته باشید که URL هایی که نکات امنیتی در آن ها رعایت شده اند، با HTTPS شروع می شوند. هنگامی که کار شما در این وب سایت ها تمام شد، از سیستم سایت خارج شوید (log out کنید).

حفظ امنیت در شبکه های عمومی

رعایت همین نکته های ساده و به ظاهر کم اهمیت، از نفوذ مجرمان اینترنتی به سیستم شما در زمان استفاده از شبکه های عمومی، جلوگیری می کند. همواره به خاطر داشته باشید که حفظ امنیت سیستم شما در زمان اتصال به شبکه های عمومی، اهمیت زیادی دارد.

امروزه مجرمان اینترنتی و هکر ها می توانند تنها در چند ثانیه به سیستم شما نفوذ کرده و به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کنند، پس بهتر است با صرف تنها چند دقیقه امنیت سیستم خود را بالا برده و از این کار جلوگیری کنید.

دکتر علی قوامی
دکتر علی قوامی
دانش‌آموخته دکترای تخصصی (PhD) کارآفرینی فناوری، بنیانگذار و مدیر گروه بین‌المللی کسب و کار ساکوراد با بیش از ۲۰ سال تجربه بعنوان کوچ، مدرس، مشاور و منتور در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار در ۱۵ کشور جهان هستم. در تلاشم تا تجربیات ذی‌قیمت خود را با شما دوستان عزیزم به اشتراک گذارم.
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور