به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
مشارکت تجاری

برای دستیابی به یک مشارکت تجاری موفق، چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

چند سؤال وجود دارد که باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا شراکت ایده خوبی است، بپرسید:

هدف از مشارکت تجاری چیست؟

مشارکت توافقی است بین دو یا چند نفر برای نظارت بر عملیات تجاری و تقسیم سود و بدهی آن. در یک شرکت تضامنی، همه اعضا هم در سود و هم در بدهی شریک هستند.

مزایای مشارکت تجاری چیست؟

برخی از مزایای مشارکت تجاری عبارت‌اند از: فرصت برای پر کردن شکاف در تخصص و دانش، پتانسیل پول نقد بیشتر، کاهش هزینه‌ها، فرصت‌های تجاری بیشتر، تعادل بهتر بین کار و زندگی، حمایت اخلاقی و دیدگاه جدید.

مشارکت چگونه بر کسب‌ و کار تأثیر می‌گذارد؟

  • اثربخشی: ایجاد محصولات و خدمات مناسب‌تر، چه تجاری و چه غیرانتفاعی.
  • کارایی: کاهش هزینه‌ها و دستگاه‌های تحویل و جلوگیری از تکرار.
  • نوآوری: توسعه راه‌های غیرمنتظره / جدید برای رسیدگی به مسائل قدیمی و چالش‌های پیچیده.

مشکل رایج در شراکت چیست؟

رایج‌ترین منابع مشکلات برای شرکای تجاری، اختلاف‌نظر بر سر برابری در داخل شرکت، در زمینه‌هایی مانند قدرت، برابری و حجم کار است. یافتن راه‌حل برای مشکلات شریک تجاری بسیار مهم است تا به شرکت شما اجازه دهد بهترین عملکرد را داشته باشد.

تعریف شریک تجاری چیست؟

تعریف شریک تجاری شامل هرگونه پیوند قراردادی و انحصاری بین طرفین است که نشان‌دهنده یک اتحاد تجاری است. دو طرف ممکن است افرادی باشند که توافق کنند برای ایجاد و مدیریت یک تجارت با یکدیگر همکاری کنند.

قوانین مشارکت تجاری چیست؟

5 قانون طلایی برای یک مشارکت تجاری قوی وجود دارد:

  • نقش‌های شغلی را برای هر شریک تعریف کنید. درست مانند کارمندان شما، نقش‌ها و مسئولیت‌ها باید بین شرکای تجاری تقسیم شود.
  • قبل از حرکت از استراتژی خارج شوید.
  • زود ناامیدی را رها کنید.
  • از نقاط قوت هر شریک استفاده کنید.
  • از محدودیت‌های شریک خود حمایت کنید.

آیا می‌توانید شرکای خود را در یک شراکت تغییر دهید؟

تغییر مالکیت شراکت می‌تواند به معنای اضافه کردن یا خارج کردن شرکا باشد. شرکا می‌توانند به دو روش مختلف با اضافه کردن شرکای جدید موافقت کنند. شریکی که جدید است می‌تواند بخشی یا تمام منافع شریک یا شرکای فعلی را خریداری کند.

مشارکت تجاری

 

حتما بخوانید: فسخ قرارداد و نکات کلیدی مرتبط با آن

اگر فردی شراکت را ترک کند چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی یکی از شرکا بخواهد شراکت را ترک کند، شرکت تضامنی به‌ طور کلی منحل می‌شود. انحلال به این معنی است که شرکا باید هرگونه تعهدات تجاری باقی‌مانده را انجام دهند، تمام بدهی ها را پرداخت کنند و هر گونه دارایی و سود را بین خود تقسیم کنند.

آیا می‌توانید یک شراکت را در هر زمانی ترک کنید؟

در فرآیند انحلال، هر شریکی می‌تواند در هر زمان با ارائه اخطاریه انحلال، شرکت تضامنی را منحل کند. سپس شراکت موظف است فعالیت‌های تجاری خود را خاتمه دهد و دارایی‌های خود را توزیع کند.

اگر شریکی در یک مشارکت تجاری فوت کند چه اتفاقی می‌افتد؟

قرارداد مشارکت تجاری، قراردادی که به‌درستی تنظیم‌شده و تأمین مالی شده باشد، یک قرارداد الزام‌آور قانونی است که دقیقاً مشخص می‌کند در صورت فوت یکی از صاحبان کسب‌ و کار چه اتفاقی می‌افتد. به‌طورکلی از بازماندگان می‌خواهد که سهم مالک متوفی در تجارت را از ورثه او بخرند..

آیا می‌توان شریک تجاری را اخراج کرد؟

شریک مالک است و کارمندی نیست که بتوانید به‌سادگی اخراج کنید. در عوض، ممکن است لازم باشد برای بهبود روابط شراکتی خود، درگیری‌هایی را که دارید حل کنید. این ممکن است به روش‌های حل اختلاف مانند میانجی‌گری، داوری یا حتی دعوی قضایی نیاز داشته باشد.

وقتی یک مشارکت فروخته می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

فروش کل یک تجارت شراکتی به‌طورکلی به یکی از دو شکل انجام می‌شود: شرکا تمام منافع مشارکت خود را می‌فروشند، یا شرکت تضامنی، بخشی یا تمام دارایی خود را می‌فروشد و وجه نقد و هر اموال باقی‌مانده را بین شرکا تقسیم می‌کند.

اگر قرارداد مشارکتی وجود نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت عدم وجود قرارداد مشارکت کتبی، شرکا مجاز به دریافت حقوق نیستند. در عوض، آن‌ها سود و زیان را در تجارت به‌طور مساوی تقسیم می‌کنند. این قرارداد، حقوق، مسئولیت‌ها و وظایفی را که هر یک از شرکا در قبال شرکت و یکدیگر دارند را مشخص می‌کند.

قرارداد مشارکت تجاری چیست؟

سندی که توسط اعضای یک گروه تجاری امضا می‌شود، قرارداد مشارکت نامیده می شود. مشارکت تجاری در یک شرکت با مسئولیت محدود به‌عنوان قرارداد عملیاتی شناخته می‌شود. در یک شرکت، این قرارداد به‌عنوان قرارداد سهام اطلاق می‌شود. در شرکت تضامنی، این فقط یک قرارداد مشارکت نامیده می‌شود.

چرا قراردادهای مشارکت تجاری سودمند هستند؟

شرکا نیازی ندارند که اساسنامه مشارکت خود را در یک سازمان دولتی ثبت کنند، اما خوب است که یک سند مکتوب داشته باشند تا بعداً به آن مراجعه کنند.

شما هرگز نمی‌دانید که شرکت شما چگونه ممکن است رشد کند، بنابراین صحبت در مورد انتظارات و چشم‌انداز خود مفید است. با در نظر گرفتن این موضوع، قرارداد مشارکت اهداف زیر را انجام می‌دهد:

  • قراردادهای مشارکت کتبی از شرکت و سرمایه‌گذاری هر یک از شرکا در آن محافظت می‌کند. در صورت عدم وجود قرارداد مشارکت کتبی، شرکا مجاز به دریافت حقوق نیستند. در عوض، آن‌ها سود و زیان را در تجارت به‌طور مساوی تقسیم می‌کنند.
  • این قرارداد حقوق، مسئولیت‌ها و وظایفی را که هر یک از شرکا در قبال شرکت و یکدیگر دارند مشخص می‌کند. این به‌نوبه خود مانع از این می‌شود که اعضا احساس کنند بیشتر از دیگران بار را به دوش می‌کشند.
  • هنگامی‌که هیچ قرارداد مشارکتی وجود نداشته باشد، شراکت ممکن است درنهایت زمانی که یکی از اعضا با بازنشستگی، مرگ، یا با فروش منافع خود در تجارت را ترک کند، منحل شود.

شما هرگز نمی‌دانید چه اتفاقی می‌تواند در آینده بیفتد، به‌خصوص اگر یکی از شرکای خود را ترک کند یا اعضا شروع به بحث در مورد سود یا جهت‌گیری شرکت کنند. اختلافات آتی را قبل از بروز آن‌ها کنار بگذارید.

مشارکت تجاری

 

حتما بخوانید: تنظیم قراردادهای ضروری و حمایت مشاور حقوقی کسب‌ و کار از آن

 

آنچه باید در یک قرارداد مشارکت تجاری باشد

هر قرارداد مشارکت منحصربه‌فرد است زیرا هیچ الزامات خاصی برای آن وجود ندارد. بااین‌حال، در تمام قراردادهای مشارکت باید نام کسب‌ و کار، محل کسب‌ و کار و مأموریت شرکت ذکر شود. بسته به نوع شراکتی که دارید، باید حداقل شش بخش مانند:

تخصیص سود

  • سود چگونه بین شرکا تقسیم خواهد شد؟
  • آیا برداشت هر یک از شرکا با سرمایه‌گذاری آن‌ها متناسب است یا سود به‌طور مساوی بین شرکا تقسیم می‌شود؟

مالیات‌ها، زیان‌ها و بدهی‌ها

  • چه کسی مسئول تشکیل برگه‌های مالیاتی برای شرکت است؟
  • هر شریک چقدر مسئولیت دارد؟

تخصیص سهام

  • هر یک از شرکا چقدر به شرکت علاقه دارند؟
  • مانند سود، سیستم تناسبی است یا به‌طور مساوی بین اعضا تقسیم می‌شود؟

مدیریت شرکت

  • چه کسی تصمیمات اساسی برای شرکت خواهد گرفت؟
  • مسئولیت مدیریت روزانه و حسابداری بر عهده کیست؟
  • شرکای محدود چقدر کنترل دارند؟

حق رای

  • شرکا می‌توانند در مورد تصمیمات مهم رای دهند؟
  • حمایت‌هایی برای مالکان اقلیت وجود دارد؟
  • آیا راهی برای شکستن تساوی وجود دارد؟

بندهایی که مربوط به آینده مشارکت است.

  • چگونه می‌توان شراکت را فسخ کرد؟
  • شرکا با چه شرایطی می‌توانند سهام خود را در شرکت بفروشند؟
  • در صورت مریض شدن، ناتوانی، انفصال یا فوت یکی از شرکا، شرایط انتقال چگونه است؟

چرا برای تهیه پیش‌نویس قرارداد مشارکت تجاری خود به یک وکیل نیاز دارید؟

بهترین زمان برای پیش‌نویس قرارداد مشارکت تجاری زمانی است که شرکت برای اولین بار تشکیل می‌شود. در این زمان، شرکا باید انتظارات خود را از کسب‌ و کار و انتظاراتی که از یکدیگر دارند، در میان بگذارند.

درحالی‌که داشتن یک قرارداد مشارکت به‌طورکلی برنداشتن آن ارجحیت دارد، اما همه آن‌ها کامل نیستند. با یک وکیل مشورت کنید تا به شما در تهیه بهترین قرارداد مشارکت ممکن کمک کند. بدون وکیل، شما در معرض خطر پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای هستید. توافق‌نامه‌ای که توسط یک وکیل تنظیم‌شده است، تمام سناریوهای احتمالی را که می‌تواند شرکت جدید شمارا تحت تأثیر قرار دهد، محاسبه می‌کند.

 

با دریافت « مشاوره حقوقی کسب و کار و قراردادها » از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

و اما کلام آخر…

در یک مشارکت تجاری، افراد از طبقات مختلف که دارای توانایی، استعداد مدیریتی و مهارت هستند، برای پیشبرد یک کسب‌ و کار به هم می‌پیوندند. این امر قدرت اداری سازمان، منابع مالی، مهارت و تخصص را افزایش می‌دهد و ریسک را کاهش می‌دهد.

 

منبع : entrepreneurupcounsel

لیلا سلوکی
لیلا سلوکی
من یک مدرس و مترجم زبان انگلیسی هستم و تا این لحظه میلیاردها ثانیه تلاش کردم تا به هدفم نزدیک شوم و این داستان همچنان ادامه دارد ...
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور