به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
قرارداد کار

قرارداد کار و پاسخ به سؤالات متداول در این حوزه (قسمت دوم)

در این مقاله قصد داریم تا به متداول‌ترین سؤالات مرتبط با قرارداد کار، قانون کار و تأمین اجتماعی بپردازیم. در قسمت قبلی تعدادی از سؤالات مطرح و به آن‌ها پاسخ داده شد. این قسمت، تکمیل قسمت‌های قبلی است.

پاسخ به سؤالات کارگران در قانون کار

سؤال اول: تازه استخدام‌ شده‌ام. نمی‌دانم که محتوای قرارداد کار باید شامل چه موضوعاتی باشد؟

پاسخ: در قرارداد کار باید موارد زیر ذکر شوند: 1- نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که شما باید به آن مشغول شوید. 2- حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن 3- میزان ساعات کار، ساعات شروع و پایان کار، تعطیلات و مرخصی‌ها 4- محلی که کار را انجام می‌دهید 5- تاریخ عقد قرارداد کار و مدت قرارداد 6- مواردی که بر اساس عرف، نوع شغل و حتی محل کار لازم است بیان شود.

قانون کار

سؤال دوم: اگر کارفرما بیمه ما را به‌صورت یک ماه یا چند ماه در میان پرداخت کند؛ سابقه بیمه چگونه محاسبه می‌شود؟

پاسخ: مطابق ماده 148 قانون کار، کارفرمایتان موظف است حق بیمه را متناسب با نحوه کارکردتان به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کند. زمانی که کارفرما یک یا چند ماه، حق بیمه را برایتان واریز نکرد، یعنی شما در آن ماه‌ها مشغول به کار نبوده‌اید. بنابراین مشمول بیمه بیکاری نخواهید شد. چون بیمه یک سال آخر شما باید در کارگاه به‌صورت پیوسته باشد و سنوات وعیدی کمتری به شما تعلق خواهد گرفت.

 

حتما بخوانید: قانون کار و پاسخ به سؤالات متداول در این حوزه (قسمت اول)

پاسخ به سؤالات پایه‌ای در قانون کار

سؤالات مربوط به ترک کار در قانون کار

سؤال سوم: من به دلایل شخصی مجبور به استعفا شده‌ام. طبق قانون تا چه زمانی موظف به حضور در شرکت هستم؟

پاسخ: قبل از هر توضیحی توجه داشته باشید که فاصله زمانی بین استعفا و اتمام قرارداد کار باید یک ماه تمام باشد. در ضمن باید استعفای خود را به‌صورت کتبی به مدیر خود اعلام نمایید. پس از اعلام کتبی استعفا نیز باید به کار خود تا یک ماه ادامه دهید. اگر کارفرما استعفای شمارا نپذیرفت، لازم است رونوشت استعفای خود را به شورای اسلامی کارگاه یا انجمن صنفی و نماینده کارگران تحویل دهید. به‌علاوه مرجع رسیدگی به اختلافات بین کارفرما و کارگر، هیات تشخیص اداره کار است که در این مدت، قرارداد کار شما در حالت تعلیق می‌ماند تا به آن رسیدگی شود.

سؤال چهارم: در شرکتی کار می‌کنم. آیا با غیبت، قرارداد کار خاتمه می‌یابد؟

پاسخ: قرارداد بر اساس قانون کار و تأمین اجتماعی، به روش‌های زیر پایان می‌یابد: 1- فوت 2- بازنشستگی 3- ازکارافتادگی کلی 4- عدم تجدید صریح یا ضمنی قرارداد پس از انقضاء مدت، در قرارداد کار با مدت موقت 5- پایان کار در قراردادهای مربوط به کار معین 6- استعفا.

البته توجه کنید که غیبت غیرموجه در محل کار باعث نمی‌شود که فرد مشمول دریافت حقوق و مزایای جانبی شود و به تعداد روزهای غیبت غیرموجه، از حقوق و مزایایش کسر خواهد شد. قانون کار جریمه و تنبیهی را برای غیبت در نظر نگرفته اما هر سازمان می‌تواند بر اساس خط‌مشی‌ها و آئین‌نامه‌های انضباطی و حتی نظر مدیر، با کارگر برخورد داشته باشد. حتی کارفرما می‌تواند به استناد ماده 27 قانون کار که مربوط به اخراج کارکنان خاطی است، قرارداد را فسخ کند. اگر بدون رعایت مقررات در محل کارتان حاضر نشوید، ترک کار محسوب شده و باید خسارات ناشی از ترک کار و عدم حضور خود را به شرکت پرداخت نمایید.

قانون کار

قانون کار

سؤالات مربوط به کسب‌ و کارهای مجازی

سؤال پنجم: من صاحب یک کسب‌ و کار مجازی هستم. آیا مشمول پرداخت مالیات می‌شوم یا خیر؟

پاسخ: طبق ماده 1 و 93 قانون مالیات‌های مستقیم، فعالیت اقتصادی شما مشمول مالیات است. لذا پرونده مالیاتی را تشکیل داده و اظهارنامه مالیات را پرکنید.

سؤال ششم: من در یک شغل اینترنتی مشغول به کار هستم، آیا مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوم؟

پاسخ: متأسفانه در قانون بیکاری، برای مشاغل اینترنتی، مقرری بیکاری پیش‌بینی‌نشده است.

 

حتما بخوانید: بیمه بیکاری و نکات مربوط به آن

سؤال هفتم: به‌تازگی استخدام یک شرکت خصوصی شده‌ام. خدمات رفاهی‌ که شرکت باید طبق قانون کار در اختیار من قرار دهد؛ چیست؟ آیا شامل کسب‌ و کارهای مجازی هم می‌شود؟

پاسخ: در قانون کار و رفاه اجتماعی منظور از خدمات رفاهي، خدماتی است که در قالب تأمین اجتماعي، تهيه وسايل اياب و ذهاب، تهيه غذاي مناسب و ارزان‌قیمت در نوبت‌های مختلف و به اشكال مختلف هست.

تهیه محل مناسب براي تنظيم شعاير مذهبي و مدتي از اوقات كار جهت انجام آن اختصاص یابد. تهيه خوابگاه، غذاي مناسب و ارزان‌قیمت براي كارگراني كه به‌طور متوالي در هنگام شبانه‌روز (در کارگاه‌هایی كه با مدت محدود و به‌منظور انجام كاري معين و دور از مناطق مسكوني) مشغول به كار هستند. تهيه وسايل اياب و ذهاب، تدارك محل مناسب براي ورزش كارگران ازجمله خدمات رفاهی‌ هستند که کارفرما لازم است آن‌ها را بسته به شرایطی که قانون‌گذار، معین کرده است؛ فراهم نماید. اگر در یک شرکت به‌صورت مجازی یا دورکاری مشغول به فعالیت هستید؛ قانون‌گذار در ارتباط با این مشاغل، پیش‌بینی خاصی نکرده است. لذا در مشاغل اینترنتی، ارائه خدمات رفاهی بستگی به توافق بین کارفرما و کارگر دارد.

قانون کار

سؤالات مربوط به خدمات رفاهی و مزایا

سؤال هشتم: در شرکتی مشغول به کار هستم؛ آیا ساعات صرف غذا جزء ساعت كار من به‌حساب می‌آید؟

پاسخ: در ماده 51 قانون كار اشاره‌شده است که ساعت كار در این قانون مدت‌ زمانی است كه كارگر نیرو یا وقت خود را به‌منظور انجام كار در اختیار كارفرما قرار می‌دهد. درنتیجه ساعات صرف صبحانه و نهار جزء ساعت كار محسوب نمی‌شود. درصورتی‌که ساعت صرف صبحانه یا نهار و یا شام جزء ساعت كار به‌حساب آید استمرار آن به‌عنوان عرف مستقر در كارگاه محسوب و كماكان باید اجرا شود. با توجه به ماده 150 قانون كار رئیس شرکت مكلف است تا در ایام ماه مبارك رمضان مدتی را برای ادای فرایض دینی و صرف افطار یا سحری اختصاص دهد، این مدت جزء ساعت كار شما محسوب می‌شود.

 

با دریافت « مشاوره حقوقی کسب و کار و قراردادها » از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

سؤال نهم: من و همسرم در یک شرکت، مشغول به کار هستیم. آیا به هردوی ما کمک‌هزینه‌های مسکن و خواروبار تعلق می‌گیرد؟

پاسخ: تمام حقوق و مزایای پیش‌بینی‌شده در قانون کار به سبب کار پرداخت می‌شود. لذا اشتغال هم‌زمان یک زوج در یک کارگاه، مانع پرداخت کمک‌هزینه مسکن و خواروبار نمی‌شود. بنابراین کمک‌هزینه به هر دو نفر شما تعلق می‌یابد.

 

و اما کلام آخر…

در این مقاله به توضیح و بررسی تعدادی از سؤالات مربوط به قرارداد کار، قانون کار و تأمین اجتماعی پرداخته شد. مسلماً تعداد و تنوع سؤالات این حوزه بسیار زیاد است.

 

منبع: قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی

دکتر زهرا باقری
دکتر زهرا باقری
دانش آموخته دکترای حرفه‌ای مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی و عاشق به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم از طریق تولید محتوا هستم ...
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور