به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی و راههای پیگرد قانونی آن

امروزه با گسترش فضای مجازی و راه پیدا کردن اینترنت به‌تمامی بخش‌های زندگی، جرائم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته‌اند و بسیاری از آن‌ها در بستر اینترنت صورت می‌گیرند و متأسفانه افراد زیادی به دام آن می‌افتند. اگر شما نیز از قربانیان این نوع جرم هستید، در این مقاله به نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی می‌پردازیم.

از کجا باید پیگرد قانونی برای کلاهبرداری اینترنتی شروع کرد

«محل وقوع جرم» که عنصر کلیدی در تعیین دادگاه صالح در ایران است، وقتی صحبت از جرائم سایبری می‌شود، چون معمولاً صحنه جرمی وجود ندارد، قابل‌بحث نیست. پس دادگاه صالح، دادگاه محل کشف جرم است. دادگاه مستقر در محل افتتاح حساب در صورت کلاهبرداری از حساب بانکی، صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد.

کلاه برداری اینترنتی

نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی، همانند سرقت در دنیای واقعی است. همان‌طور که در مورد سرقت اموالتان باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد، در مورد کلاهبرداری اینترنتی نیز می‌توانید از طریق بخش فضای مجازی مراجع قضایی، برای شکایت اقدام نمایید. بخش جرائم مجازی مراجع قضایی، موظف است طبق بند 13 ماده 741 قانون مجازات اسلامی، به شکایت شما رسیدگی کند. مراحل شکایت از کلاهبرداری اینترنتیبه شرح زیر هست:

  1. ابتدا با ارائه مدارک شناسایی و ثبت‌نام در سامانه ثنا ، به طرح شکایت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام نمایید.
  2. در گام دوم توضیحات مربوط به شکایت خود را ارائه و اسناد و مدارکی که ادعای شمارا اثبات می‌کنند به شکایت خود ضمیمه نمایید.
  3. پس از ثبت شکایت، دادسرای جرائم رایانه‌ای و پلیس فتا شکایت شما را مورد بررسی قرار داده و در صورت تائید صحت آن، پرونده را به دادگاه‌های کیفری ارجاع می‌دهند.
  4. دادگاه کیفری با توجه به شکایت ارائه‌شده از سمت شما، رای نهایی را صادر کرده و برای فرد متخلف طبق قانون حکم صادر می‌کند.

 

حتما بخوانید:دعواهای حقوقی در شرکت های خدماتی

کلاه برداری اینترنتی

شکایت به‌عنوان کلاهبرداری اینترنتی شامل چه مواردی است؟

در مواردی که کلاهبرداری و ربودن مال غیر، تحت این شرایط انجام شود، می‌توانیم به شکایت از کلاهبرداری اینترنتی بپردازیم:

  • با تغییر یا دست‌کاری داده‌های ذخیره‌شده در رایانه‌ها، که منجر به ربودن اموال شخص می‌شود، کلاهبرداری شکل می‌گیرد. (ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای)
  • مهندسی اجتماعی: روش‌هایی به کار گرفته‌شده برای رسیدن به داده‌های صحیح مربوط به اموال ربوده شده اشخاص.

هزینه و زمان موردنیاز برای طرح شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

طرح شکایات حقوقی و کیفری برای شاکیان هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت. چراکه طرح شکایت از کلاه‌برداری اینترنتی در وهله اول مستلزم ارائه شکایت است که مسلماً تهیه و تنظیم آن را باید به عهده یک وکیل و یا متخصص حقوقی واگذار کرد. اما هزینه‌های طرح شکایات کیفری متفاوت است و نمی‌توان معیار ثابت و مشخصی را در این زمینه در نظر گرفت.

در مورد زمان طرح شکایت بابت موضوع کلاهبرداری اینترنتی نیز متأسفانه نمی‌توان مدت‌زمان ثابتی را در نظر گرفت. رسیدگی به برخی از شکایات مربوط به کلاهبرداری اینترنتی حدوداً سه الی شش ماه طول می‌کشد. اما در مقابل رسیدگی به برخی از پرونده‌های دیگر در این زمینه نیز، مدت‌زمان بیشتری به طول انجامیده است.

مشاوره با وکیل متخصص امور کیفری

به شما پیشنهاد می‌شود که پیش از طرح شکایت خود، حتماً با یک وکیل متخصص در امور مربوط به جرائم رایانه‌ای مشورت کنید تا با تنظیم شکایت‌نامه‌ای مناسب و تخصصی، کلاهبردار را به مجازات برسانید. زیرا اثبات این جرم بر عهده شاکی است و ناآگاهی در نحوه ارائه شکایت می‌تواند موجب ایجاد آسیب جدی به خودتان گردد.

 

حتما بخوانید: تنظیم قراردادهای ضروری و حمایت مشاور حقوقی کسب‌ و کار از آن

نتیجه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

متأسفانه بااینکه کلاهبرداری اینترنتی خیلی رشد داشته اما قانون جرائم رایانه‌ای، اقدام به کاهش مجازات این مجرمین نموده است. بااین‌وجود اگر شکایت در این زمینه به نتیجه برسد، این نوع مجازات اعمال خواهد شد:

  • حداقل مجازات حبس1 سال و حداکثر آن از 7 سال به 5 سال کاهش یافته است.
  • جزای نقدی هم معادل مال حاصل از جرم باید پرداخت شود.

منتقدین، به حبس مجرمین اعتقاد دارند اما حبس در بیشتر موارد امکان اصلاح مجرم را همراه ندارد.

 

با دریافت « مشاوره حقوقی کسب و کار، قراردادها و روابط کار» از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

و اما کلام آخر…

همیشه بهترین راه مقابله با این قبیل جرم‌های اینترنتی، پیشگیری از وقوع آن هست. اگر پیشگیری پاسخگو نبود، به شکایت از کلاهبرداری اینترنتی بپردازید.

لیلا سلوکی
لیلا سلوکی
من یک مدرس و مترجم زبان انگلیسی هستم و تا این لحظه میلیاردها ثانیه تلاش کردم تا به هدفم نزدیک شوم و این داستان همچنان ادامه دارد ...
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور