به کمک نیاز دارید؟

خدمات تخصصی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تغییر محل خدمت

تغییر محل خدمت به‌اجبار کارفرما

امروزه بیش از هر زمان دیگری شرکت‌ها در حال تغییر و جابجایی مداوم در مکان‌های مختلف به دلایلی همچون کاهش هزینه‌ها، یافتن مکان‌های بزرگ‌تر، برای بازسازی یا ادغام با کسب‌ و کار دیگری هستند. این تغییرات و جابجایی‌ها بر کارگران تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است باید برای کارگران روشن کنیم که حقوق آن‌ها در هنگام مواجهه با تغییر محل خدمت چیست.

تغییر محل خدمت

آیا می‌توانید یک کارمند را مجبور به تغییر محل خدمت کنید؟ پاسخ تقریباً همیشه منفی است.

 

حتما بخوانید: قانون کار و پاسخ به سؤالات متداول در این حوزه (قسمت اول)

 

یک کارفرما باید دلایل تغییر محل کار و لزوم اجرای بند تغییر محل خدمت را برای کارمند توضیح دهد. باید به کارمند اخطار منطقی داده شود که چه زمانی تغییر اعمال می‌شود. اگر کارمند از جابجایی امتناع کند، کارفرما می‌تواند به‌طور قانونی او را فقط به همین دلیل اخراج کند و این یک فسخ نادرست محسوب نمی‌شود.

آیا کارفرما می‌تواند کارمند را به تغییر محل خدمت مجبور کند؟

محل کار بر اساس نیازهای کسب‌ و کار توسط کارفرما تعیین می‌شود. از این‌ رو می‌توان محل کار را تغییر داد. با این‌ حال، اگر هر دو طرف قبلاً در مورد یک محل کار خاص توافق کرده باشند، هرگونه تغییر در محل کار باید موردبحث و موافقت کارمند قرار گیرد. اگر توافقی حاصل نگردید، هر یک از طرفین می‌توانند اخطار داده و رابطه کاری را خاتمه دهند.

اگر کارفرمای شما تصمیم به نقل‌ مکان شما دارد چه‌ مواردی را باید در نظر بگیرید:

  • قرارداد کار خود را بررسی کنید تا ببینید آیا “بند جابجایی” وجود دارد یا خیر.
  • دریابید که آیا کارفرمای شما بسته حمایتی مالی برای جابجایی را ارائه می‌دهد یا خیر و اگر چنین است تصمیم بگیرید که آیا این جابجایی منطقی است یا خیر.
  • وضعیت را با خانواده و دوستان و همکاران کاری در میان بگذارید.
  • به کارفرمای خود بگویید که آیا می‌خواهید نقل‌ مکان کنید یا نه و دلیل آن را توضیح دهید، اگر مشکلی وجود دارد، ممکن است بتوانند کمکتان کنند.
  • اگر تصمیم به تغییر محل خدمت دارید، با کارفرمای خود در مورد یک دوره آزمایشی در محل جدید یا شغل جدید صحبت کنید.
  • اگر تصمیم به درخواست کناره گیری از آن کار را دارید به کارفرمای خود بگویید و دلیل آن را توضیح دهید.

تغییر محل خدمت

در صورت نیاز به تغییر محل خدمت برای کارمند یک کارفرما چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟

اگر قرارداد کارمند شامل بند جابجایی باشد و کارمند از تغییر محل خدمت امتناع کند، کارفرما به‌طور بالقوه می‌تواند کارمند را اخراج کند و پیشنهاد استخدام مجدد در محل جدید را بدهد یا کارمند را به دلیل تعدیل کار اخراج کند.

امتناع همچنین ممکن است منجر به اخراج کارمند به دلیل نقض قرارداد شود. بنابراین یک کارمند باید قبل از امتناع کامل از جابجایی محل درصورتی‌که کارفرما تصمیم به اجرای بند جابجایی داشته باشد بسیار محتاط باشد.

 

حتما بخوانید: قرارداد کار و پاسخ به سؤالات متداول در این حوزه (قسمت دوم)

 

در صورت اجبار به تغییر محل خدمت از سوی کارفرما یک کارمند چه‌ کاری می‌تواند انجام دهد؟

اگر درخواست غیرمنطقی باشد، یک کارمند می‌تواند از جابجایی خودداری کند. علاوه بر این، اگر کارفرما تأثیری را که تغییر محل خدمت بر کارمند می‌گذارد را در نظر نگیرد، اقدامات آن‌ها ممکن است به نقض اعتماد و اطمینان تبدیل شود. این به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به ادعای کارمند برای اخراج غیرمنصفانه سازنده باشد.

اگر جابجایی، زمان رفت‌ و آمد شمارا به میزان قابل‌ توجهی افزایش دهد، یا شمارا مجبور کند که خود یا خانواده‌تان را اذیت کنید، کارفرمای شما نمی‌تواند شمارا مجبور کند که به یک دفتر جدید نقل‌ مکان کنید.

تغییر محل خدمت

در صورت اجبار کارفرما برای تغییر محل خدمت آیا مجبور به جابجایی هستید؟

اگر کارفرمای شما محل کسب‌ و کار خود را جابجا کند، وضعیت شما در درجه اول به شرایط قرارداد کاری شما بستگی دارد.

برخی از قراردادها شامل یک “بند جابجایی” هستند که می‌گوید باید در محدوده خاصی جابجا شوید. اگر شرط جابجایی در قرارداد خوددارید، کارفرمای شما معمولاً می‌تواند شمارا مجبور کند به مکان‌های مجاز نقل‌ مکان کنید، مگر اینکه این کاملاً غیرمنطقی باشد، مثلاً از شما بخواهد تنها با یک روز اطلاع‌رسانی به کشور دیگری نقل‌مکان کنید.

هنگامی‌که کارمند از انتقال امتناع کند، ممکن است منجر به فسخ قرارداد شود، مگر اینکه کارفرما در یک قرارداد کتبی اعلام کند که موقعیت کارمند نیازی به جابجایی ندارد. کارفرما احتمالاً بسته به شرایط، آن را به‌عنوان یک ترک شغلی یا ترک شغل توصیف می‌کند.

 

حتما بخوانید: فسخ قرارداد و نکات کلیدی مرتبط با آن

 

دلایلی که ممکن است نخواهید به مکان جدید بروید می‌ تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش هزینه و زمان جابجایی
  • توانایی خرید خانه در مکان جدید را ندارید
  • نمی‌خواهید خانه فعلی خود را ترک کنید
  • موقعیت خانوادگی شما مانند داشتن والدین مسن‌تری که به مراقبت از شما نیاز دارند به خطر میافتد
  • تحصیلات فرزندان شما

دلایلی که می تواند تصمیم شما را برای تغییر محل خدمت عوض کند

بسته حمایتی مالی

کارفرمای شما مجبور نیست برای تغییر محل خدمت غرامتی به شما پیشنهاد دهد، مگر اینکه در قرارداد کار شما گنجانده‌ شده باشد. ممکن است به شما کمک مالی شود، کمک هایی شامل هزینه‌های قانونی، کرایه‌های اضافی، هزینه‌های جابجایی و اسکان موقت. اگر پیشنهاد جابجایی را رد کنید و به شما غرامت پیشنهاد شود، ممکن است پرداختی برای مازاد بر کار دریافت نکنید.

آینده شغلی خوب

شغل جدید شما ممکن است متفاوت از شغل قبلی باشد، اما با درآمد بهتر و شانس پیشرفت شخصی بیشتر. ارزش یا این را دارد که با یک دوره آزمایشی در مکان جدید موافقت کنید. شاید در حین رفت‌ و آمد یا نقل‌ مکان به محل اقامت موقت، ببینید آیا شغل جدید را دوست دارید یا خیر.

آیا در صورت اجبار به تغییر محل خدمت، داشتن یک وکیل خوب توصیه می‌شود؟

در اسرع وقت توصیه می شود که این کار را انجام دهید، زیرا یک دوره 20 روزه برای اعتراض وجود دارد که در آن کارگر با کمک وکلای کارگری که متخصص در تغییر محل کار هستند، می‌تواند تصمیم تجاری را به چالش بکشد و برخی از راه‌حل‌های زیر را انتخاب کنید:

  • انتقال را قبول کنید
  • انتقال شغل را در دادگاه یا دوستانه به چالش بکشید
  • قرارداد خود را فسخ کنید

 

با دریافت « مشاوره حقوقی کسب و کار و قراردادها » از کارشناسان جوان حرفه‌ای و باتجربه ساکوراد؛ موفقیت کسب و کار، رونق فروش و افزایش درآمد خود را تضمین کنید!

 

آیا کارمندی می‌تواند از تغییر محل خدمت خودداری کند؟

کارفرمایان تنها زمانی باید اخراج را در نظر بگیرند که کارمند از جابجایی امتناع کند، در صورتی‌ که مطمئن باشند کارمند دلیل موجهی برای این کار ندارد.

کارمندانی که شرط جابجایی در قرارداد کاری خود ندارند، یا اگر درخواست جابجایی می‌تواند غیرمنطقی تلقی شود، می‌توانند انتخاب کنند که آیا مایل به جابجایی هستند.

چگونه به رئیس خود بگویید که نمی‌خواهید به مکان دیگری منتقل شوید؟

به‌سادگی به او بگویید که واقعاً ترجیح می‌دهید در مکان فعلی خود بمانید و چرا. سیاست شرکت را در خصوص نقل و انتقالات بپرسید. درباره پیامدهای ماندن در محل بحث کنید، سپس تصمیم خود را بر اساس درک کامل‌تر بگیرید.

این نمونه پاسخ‌ها ممکن است کمک کند:

  • من از این فرصت بسیار هیجان‌زده هستم، با این‌ حال، به دلیل اجبار در حال حاضر نمی‌توانم به محل زندگی خود بروم.
  • من واقعاً از جایی که اکنون کار می‌کنم بسیار راضی هستم و نمی‌توانم در این زمان متعهد به نقل‌ مکان باشم.

کارفرمای من در چه فاصله‌ای می‌تواند من را جابجا کند؟

قانون، مسافت معقول روزانه را تعریف نمی‌کند. این بدان معنی است که حداکثر فاصله قانونی وجود ندارد. شما باید محدوده هر بند جابجایی را در نظر بگیرید و با در نظر گرفتن ترافیک محلی یا شرایط سفر بر اساس رفت‌وآمد اضافی، از عقل سلیم استفاده کنید.

 

و اما کلام آخر…

یک کارفرما باید دلایل تغییر محل خدمت و لزوم اجرای بند جابجایی را برای کارمند توضیح دهد. باید به کارمند اخطار منطقی داده شود که چه زمانی تغییر اعمال می‌شود و کارفرما می‌تواند برای انتقال به کارمند کمک کند، از جمله حمایت مالی.

اگر کارفرمای شما از شما می‌خواهد مکان خود را جابجا کنید و شما مطمئن نیستید که چه‌کاری می‌توانید انجام دهید و چه‌کاری نمی‌توانید انجام دهید، مشاورین استخدامی می‌توانند به شما کمک کنند.

 

منابع : co-oplegalservicesnidirect

لیلا سلوکی
لیلا سلوکی
من یک مدرس و مترجم زبان انگلیسی هستم و تا این لحظه میلیاردها ثانیه تلاش کردم تا به هدفم نزدیک شوم و این داستان همچنان ادامه دارد ...
پیشنهاد بر اساس سلیقه شما

مسیریابی تحصیلی - شغلی (آنلاین)

تست شغلی به آزمون روانشناسی گفته می شود که فرد با توجه به پاسخگویی به سوالات در انتها بهترین شغلی که می تواند در آن موفق باشد را معرفی می کند.

سئوالات و نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

راهنمای گام به گام تا دریافت مشاوره

گام اول

انتخاب حوزه تخصصی مدنظر

گام دوم

بررسی رزومه مشاوران مرتبط

گام سوم

انتخاب مشاور با تخصص مدنظر

گام چهارم

تکمیل فرم و ثبت درخواست

گام پنجم

پرداخت حق‌الزحمه مشاور

گام ششم

تماس با شما برای تعیین وقت

گام هفتم

برقراری ارتباط شما با مشاور